‘Europese bedrijven krijgen maar kruimels van Chinese Belt and Road’

Het Chinese Belt and Road Initiative (BRI) laat de Europese Unie grotendeels links liggen. Om op een gelijke basis te kunnen wedijveren, moet Europa zijn concurrentiewetgeving herzien.

Dat is de boodschap van een rapport van de European Chamber of Commerce in China, gebaseerd op een enquête bij 132 Europese ondernemingen met activiteiten in China.

Het Belt and Road Initiative is een Chinees investeringsplan dat Europa met Azië moet verbinden. In de uitbouw van het plan komen Europese ondernemingen volgens de European Chamber of Commerce echter nauwelijks aan bod.

Kruimels

‘Europese bedrijven krijgen uiteindelijk slechts kleine kruimels van de werken voor het Belt and Road Initiative’, zegt Jörg Wuttke, president van de European Chamber of Commerce in China. ‘Er wordt gewerkt met ondoorzichtige inkoopprocessen. Bovendien is er een duidelijke dominantie van gigantische Chinese staatsbedrijven.’

‘Chinese bedrijven die toegang hebben tot de Europese inkoopmarkt moeten door de Europese Unie worden gedwongen om onder dezelfde beperkingen te werken als de Europese ondernemingen in China ervaren. Als de Europese Unie er niet in slaagt een actieve en concurrerende rol te spelen, dreigt de regio uiteindelijk niet meer te worden dan een perifere markt aan het einde van de Euraziatische routes.’

‘Momenteel zijn Europese bedrijven slechts nichespelers in het Belt and Road Initiative,’ benadrukt Wuttke. ‘Slechts twintig respondenten bleken te hebben geboden op projecten die aan het Chinese initiatief zijn gekoppeld.’

De Chinese regering heeft de voorbije zeven jaar bouwprojecten in meer dan zestig landen laten opgezet. China zoekt daarbij een netwerk van routes over land en water met Zuidoost-Azië, Centraal-Azië, het Midden-Oosten, Europa en Afrika.

‘Europese bedrijven die aan deze projecten deelnemen, zijn meestal gelinkt aan Chinese zakenpartners of de Chinese overheid,’ staat in het rapport. ‘Meestal moesten zij bovendien een specifieke technologie of expertise bieden die de Chinese partners niet zelf in huis hadden.’

Monopolies

‘Grote Chinese concerns hebben in sommige landen langs de routes ook een monopolistische macht uitgebouwd,’ betoogt Wuttke. ‘Dat deden ze met de aanleg van digitale infrastructuur met complete pakketten software en hardware op basis van Chinese normen.’

‘Dergelijke bedrijven profiteerden bovendien van zware Chinese staatssteun, waardoor ze internationale concurrenten het hoofd konden bieden.’

‘Kleinere, minder ontwikkelde landen die niet in staat zijn hun eigen normen vast te stellen, zullen zeker onder grote druk worden gezet om de Chinese voorwaarden aan te nemen,’ benadrukt Wuttke.

‘De Europese Unie moet ervoor zorgen dan zijn eigen bedrijven meer kansen krijgen. Daarvoor moet het Europese mededingingsrecht worden herzien. De Europese Unie moet ook prioriteit geven aan zijn eigen infrastructuur-initiatieven, die een geloofwaardig alternatief moeten vormen voor de Chinese projecten.’

Meer