Videospeler inladen...

Grote Amerikaanse pick-uptrucks steeds populairder in België, maar horen ze wel thuis op onze wegen?

Ze rijden steeds vaker rond op onze Belgische wegen: pick-uptrucks. De voorbije 10 jaar is de verkoop ervan verdrievoudigd. Al drie jaar op rij worden er in België zo'n 7.000 per jaar verkocht. Maar zijn zulke grote voertuigen wel veilig op onze wegen en wat met de fiscale voordelen, ondanks het feit dat ze zwaar zijn en een grote motorinhoud hebben?

Een opvallende tendens in de autosector de voorbije jaren: onze wagens worden steeds groter. 4 op de 10 verkochte auto’s zijn een SUV, een zogenoemde "sports utility vehicle". Maar het kan nóg groter: de pick-up, een terreinwagen met een laadbak, is aan een opvallende opmars bezig. 

Op het Autosalon, dat nog een weekend loopt, pakt zowat elk groot merk uit met een eigen pick-up en er zijn merken zoals Isuzu die zich zelfs opwerpen als pick-upspecialist.

Groot, groter, grootst

Ook de verkoop van de buitenissige Amerikaanse pick-ups, zoals de Dodge Ram en de Ford F-150, zit in de lift. 

De Dodge Ram is 6 meter lang, 2 meter hoog en maar liefst 252 centimeter breed. Dat is meer dan halve meter breder dan een gemiddelde personenwagen. Elk jaar worden er in ons land zo’n 1.000 exemplaren verkocht via onafhankelijke dealers, de merken zelf verdelen ze alsnog niet. Op het Autosalon zijn deze mastodonten dan ook voorlopig niet te zien.

Lees verder onder de foto.

AP2009

Verkeersveiligheid

“Pick-ups en andere weggebruikers zijn absoluut niet verenigbaar met verkeersveiligheid”, zegt mobiliteitsprofessor Dirk Lauwers van de universiteit Antwerpen en de universiteit Gent. “Bij een botsing met zo'n zware pick-up hebben inzittenden van een gewone personenwagen dubbel zoveel kans op een fatale afloop, voor fietsers en voetgangers is de kans dat ze overlijden meer dan vier keer zo groot."

Uit verschillende studies blijkt dat mannen maar ook vrouwen gevaarlijker rijden met zo’n pick-uptruck

Dirk Lauwers, mobiliteitsprofessor UAntwerpen en UGent

Liefhebbers vergelijken hun geliefde amerikaan graag met een bestelwagen en dan is er weinig of geen verschil qua grootte. Maar in zo’n pick-uptruck zit een bijzonder krachtige motor van 400 pk, wat hem nog gevaarlijker maakt. 

“Uit verschillende studies blijkt dat mannen, maar ook vrouwen gevaarlijker rijden met zo’n pick-uptruck", zegt Lauwers. "Maar dat deert hen niet want zij voelen zich veilig.”

Klimaat

Naast de verkeersveiligheid is het klimaat ook verre van gebaat bij de oprukkende pick-uptrucks. De Dodge Ram weegt algauw 3 ton en verbruikt 15 liter benzine per 100 kilometer. “Dat is nefast voor het milieu”, zegt mobiliteits­expert Joeri Thijs van Greenpeace. “We zien de wereldwijde verkoop van SUV’s en pick-ups met lede ogen aan.”

Die pick-ups zijn alles wat de autosector in de toekomst best achter zich laat

Joeri Thijs, Greenpeace

Uit een analyse van het Internationaal Energie Agentschap blijkt dat de stijgende verkoop van die wagens, na de energiesector, de belangrijkste reden is dat de globale CO₂-uitstoot stijgt sinds 2010.  

“Die pick-ups zijn alles wat de autosector in de toekomst best achter zich laat. Het zijn zware, snelle, vervuilende en gevaarlijke voertuigen", besluit Thijs.

Bekijk hieronder de bijhorende reportage en/of lees voort onder de video:

Videospeler inladen...

Achterpoortje

Als je een wagen koopt, nieuw of tweedehands, betaal je een inschrijvingstaks of BIV. Die taks is in Vlaanderen gebaseerd op een aantal milieukenmerken van de wagen zoals de CO₂-uitstoot en het brandstoftype. Hoe groter de impact op het milieu, hoe hoger de inschrijvingstaks van je wagen zal zijn.

Voor de Dodge RAM zou de BIV maar liefst 11.000 euro bedragen, maar die valt helemaal weg omdat het voertuig automatisch ingeschreven wordt als een lichte vrachtwagen. De Dodge Ram en andere grote pick-uptrucks zijn op papier dus bestelwagens. 

Ook de jaarlijkse verkeersbelasting valt nagenoeg helemaal weg, je betaalt maar 147 euro per jaar in plaats van 4.000 euro. Dat is vergelijkbaar met een bescheiden Fiat 500.

Hervorming fiscaliteit

Vlaams minister van Financiën en Begroting Matthias Diependaele (N-VA) is zich bewust van de problematiek. “Er komt in de komende maanden een hervorming van de verkeersfiscaliteit”, zegt Diependaele.

“De problematiek gaan we daar zeker in meenemen, maar er is in het verleden al een bijsturing geweest en we moeten ook rekening houden met mensen die zulke voertuigen gebruiken voor beroepsdoeleinden. Het kan niet de bedoeling zijn om die mensen meer te laten betalen. We moeten ook overleggen met de andere gewesten in ons land, want het is een federale bevoegdheid om te bepalen wat een lichte vrachtwagen precies is.”

In Frankrijk kwam in juli vorig jaar een eind aan een gelijkaardig financieel voordeel voor pick-ups met als gevolg dat de verkoop ervan met meer dan 50 procent afnam. 

De experts die wij contacteerden waren het er allen over eens: pick-uptrucks horen niet thuis op onze Belgische wegen.

Bekijk hieronder het verslag uit “Het Journaal”:

Videospeler inladen...

Hoe reageren eigenaars van Amerikaanse pick-uptrucks op de kritiek? Onze reporter trok naar een nieuwjaarsfeestje van eigenaars in Lokeren. Bekijk hier de reportage:

Videospeler inladen...

Meest gelezen