Videospeler inladen...

Campagne van Kom op tegen Kanker levert nieuw recordbedrag van 35,9 miljoen euro op

Kom op tegen Kanker heeft de campagne 2018-2019 afgesloten met een netto-recordopbrengst van maar liefst 35.943.987 euro. Dat heeft de organisatie zaterdag bekendgemaakt tijdens "Dankjeweldoener", een dankdag voor actievoerders en vrijwilligers. Volgens algemeen directeur Marc Nichils is één van de mogelijke verklaringen voor het succes het feit dat er een grotere maatschappelijke behoefte is aan solidariteit. 

Ter vergelijking: tijdens de vorige campagne in 2016-2017 werd er een kwart minder opgehaald. Nochtans was die campagne al een recordeditie met een opbrengst van ruim 28 miljoen euro. 

Volgens algemeen directeur Marc Michils zijn er verschillende mogelijke verklaringen voor het nog steeds toenemende succes van Kom op tegen Kanker. "Enerzijds maken veel mensen kanker van dichtbij mee", zegt hij. "Met meer dan 41.000 diagnoses per jaar in Vlaanderen, kent iedereen wel iemand in zijn omgeving die geconfronteerd wordt met de ziekte. Anderzijds is de stijging te verklaren door het feit dat er een steeds grotere maatschappelijke behoefte is aan solidariteit."

Met meer dan 41.000 diagnoses per jaar in Vlaanderen, kent iedereen wel iemand in zijn omgeving die geconfronteerd wordt met de ziekte.

Marc Michils, algemeen directeur

De organisatie stelt dat wie geld besteedt aan Kom op tegen Kanker ook weet waar dat terechtkomt. De ngo werkt samen met commissies van experts die de kwaliteit, haalbaarheid en relevantie van de voorstellen om het geld te besteden toetsen. Ex-kankerpatiënten en hun naasten mogen bovendien eveneens hun zegje doen. "De samenwerking tussen de experten- en patiëntencommissies garandeert dat de projecten wetenschappelijk van hoge kwaliteit zijn en zo snel mogelijk een meerwaarde opleveren voor mensen die kanker hebben (gehad)", klinkt het.

Op de dankdag "Dankjeweldoener" in het Antwerpse Elisabeth Center konden 1.780 actievoerders en vrijwilligers zaterdag genieten van een optreden van Niels Destadsbader, die samen met Miguel Wiels het campagnelied voor 30 jaar Kom op tegen Kanker schreef, en deelnemen aan infosessies en workshops.

Bekijk hier het verslag van "Het Journaal":

Videospeler inladen...

Meest gelezen