IBM ontwikkelt nieuwe superbatterij met behulp van zeewater

Wetenschappers bij het Battery Lab van IBM Research werken aan een nieuwe elektrische batterij die op vele vlakken een gevoelige verbetering zou betekenen tegenover de exemplaren die momenteel op de markt zijn. Dat heeft IBM Research gemeld.

Om de nieuwe batterij verder te ontwikkelen is het team tot een samenwerking overgegaan met autobouwer Mercedes-Benz, electrolyt-leverancier Central Glass en batterij-fabrikant Sidus.

Ondertussen maken de wetenschappers naar eigen zeggen gebruik van kunstmatige intelligentie om de prestaties van de batterij nog verder te verbeteren en materialen met een nog grotere veiligheid en prestaties te vinden.

Zware metalen

‘Elektrische voertuigen kunnen een belangrijke bijdrage leveren tot de beperking van de emissies van broeikasgassen,’ zeggen de onderzoekers. ‘Tot nu toe konden ze echter nog altijd geen perfecte oplossing aanreiken. De huidige generatie elektrische wagens maakt onder meer gebruik van lithium-ionbatterijen.’

‘Dat creëert echter een aantal problemen. Deze batterijen zijn immers onder meer gebouwd uit zware metalen zoals kobalt en nikkel. Die grondstoffen zijn echter slechts in kleine voorraden beschikbaar. Daarnaast creëert ook de ontginning van deze materialen vaak allerhande problemen, zowel op ecologisch als op sociaal vlak.

De onderzoekers van het Battery Lab zeggen echter voor een groot deel van die bezwaren een oplossing te kunnen aanreiken. ‘Onze technologie is minder duur dan de huidige generatie lithium-ionbatterijen,’ aldus de wetenschappers.

‘Onze batterij maakt bovendien ook geen gebruik van zware metalen. Daarentegen steunt het ontwerp op een aantal materialen die uit gewoon zeewater kunnen worden gewonnen.’ Over de betrokken materialen werden tot nu toe geen verdere details verstrekt.

Vliegtuigen

Maar ook op het gebied van prestaties zou de nieuwe batterij superieure prestaties leveren. Dat zou onder meer gelden voor de oplaadtijd. Er zou minder dan vijf minuten tijd nodig zijn om de batterij tot 80 procent van zijn volledige capaciteit herop te laden.

De batterij zou ook een hogere energie-efficiëntie laten optekenen en zou minder gemakkelijk vuur kunnen vatten. De onderzoekers benadrukken dat hun technologie eveneens gebruikt zou kunnen worden voor elektrische vliegtuigen en intelligente energienetwerken.

Meer