Dit zijn de 11 grootste sollicitatieblunders volgens recruiters
Jong of oud, met veel of weinig diploma’s; iedereen solliciteert. Hoe maak je de beste indruk op de persoon aan de andere kant van de tafel? Vijf recruiters vertellen wat ze liever níet meer zien op cv’s of in een sollicitatiegesprek.
Of ze nu bemiddelen voor topfuncties of tankstations, er zijn twee blunders die de ondervraagde recruiters bijna allemaal op hun lijstje hebben staan. De eerste: klagen over een vorige werkgever. Bjørn Gallée raadt aan: “Blijf niet hangen in de negatieve ervaring en wees realistisch. Benoem het kort en vertel waarom het nu wel gaat lukken met een vaste woonplaats, een nieuwe partner of andere oppas.”
De tweede veelgenoemde fout is een slechte presentatie. Denk aan ongepaste kleren of vies ruiken. Britt van Capelleveen: “Rook die sigaret liever ná het gesprek.” En Adri Hulshoff zegt in zo’n geval: volgende keer even wassen en haren kammen. “Ik geef iemand toch een kans; achter die eerste indruk zit soms een verhaal.”
Elke recruiter schudde daarnaast een aantal sprekende voorbeelden uit de mouw. Per bureau zetten we drie don‘ts op een rij.
Bjørn Gallée en Adri Hulshoff van DITIS HR dienstverlening werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit komen zij tegen:
1. Dit is de voicemail van 04...
“Wees bereikbaar en zorg anders voor een goede voicemail. Bij een machinestem denk ik vaak: van deze persoon hoor ik nooit meer iets. Ook belangrijk is een professioneel e-mailadres. Nog steeds zie ik ‘missnaughty’ of iets dergelijks.”
2. Niet gegoogeld
“Een Facebookfoto waar iemand met 18 flessen bier op staat, dat is niet zo handig. Google jezelf eens en gebruik het in je voordeel. Retailbanen vragen om een lang staan, dat is fysiek pittig. Een foto in sportieve setting helpt.”
3. Jas nog aan
“Vaak krijg ik een slappe handdruk, kijkt iemand me amper aan en gaat zitten met de jas nog aan. Natuurlijk is het spannend, maar met een ‘goedemiddag’ en vrolijke indruk ben je al op de helft!”
Chantal Truijens is team lead recruitment bij PEAK-IT, een IT-detacheerder. Dit vindt zij blunders:
4. Liegen
“Soms knippen en plakken mensen allerlei kwalificaties en skills van internet. Bekend met Windows 11? Die versie bestaat niet.”
5. Foto van tien jaar geleden
“Misschien stond je er leuker op met meer haar of acht kilo minder, maar het is vreemd opkijken als ik je daarna voor een gesprek ontmoet.”
6. Gewenst gedrag vertonen
“Sommige kandidaten vinden alles leuk, alles is goed. Ze zijn een teamplayer, maar ook een singleplayer. Wees liever specifiek, want we zijn op zoek naar de beste plek voor jou. Als de kandidaat authentiek is kunnen wij de goede match maken.”
Frank van Veen van Female Capital werft vrouwen voor topfuncties. Zijn don’ts:
7. Benadrukken wat je niet kan
“Vrouwen, praat meer over successen! Leg niet de nadruk op die ene competentie die je niet hebt. Geen vloeiend Duits? Dat kun je leren. Geen enkele kandidaat voldoet aan alle eisen, al zullen mannen eerder zeggen dat ze het wel doen.”
8. Te bescheiden
“Een kandidaat vertelde dat ze vier maanden inviel voor de algemeen directeur. Ze had het niet op haar cv gezet omdat het niet leuk zou zijn voor de directeur. Die was namelijk overspannen geweest. Wees niet zo bescheiden. Mannen zetten in een cv dat ze de verkoop met zoveel procent hebben verbeterd, terwijl vrouwen de nadruk leggen op verbinding. Soft skills zijn ook belangrijk, maar die andere cv valt vaker op als je ze naast elkaar legt. Terwijl die vrouw minstens zo goed is.”
Britt van Capelleveen is recruitment & development manager bij Yacht. Wat raadt zij kandidaten af?
9. Te vaag
“Op veel cv’s staat ‘ervaring met leidinggeven’. Dan blijkt in een gesprek dat iemand een team van 128 man leidde of verantwoordelijk was voor grote projecten. Benoem dat al op een cv.”
10. Oversharing
“Financiële schulden, problemen met kinderen... Soms zijn mensen té open in een eerste gesprek. Zulke zaken zijn niet relevant bij een kennismaking.”
11. Onbeleefd versus te beleefd
“De telefoon opnemen tijdens een sollicitatiegesprek is een dooddoener. Op je telefoon kijken komt eigenlijk al ongeïnteresseerd over. Het tegenovergestelde heb ik ook meegemaakt, laatst bij een selectiedag. Na anderhalf uur kwam iemand ons onderbreken op zoek naar zijn sollicitant. Zat een deelnemer al die tijd verkeerd, maar was hij te beleefd om er iets van te zeggen.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
9 op de 10 bedrijven pakken een ontslag slecht aan. Experts: “Het kan ook een opportuniteit zijn”
-
Moeite met afkicken van je mailbox op vakantie? Expert geeft tips: “Begin een week op voorhand”
Na maanden is het eindelijk zover. Je ligt aan het zwembad of vertoeft op een exotisch strand. Even geen werkzorgen, tot je ‘Pling!’ hoort: een mail, of twee, drie. Ga je piepen of niet? Florence Pérès, auteur van ‘Digital Detox’, geeft concrete tips over hoe je even écht van de e-mailradar verdwijnt. “Een nieuwe mail geeft onze hersenen een shot dopamine. We snakken daar soms naar.” -
1 op de 3 affaires op de werkvloer start op het kerstfeestje van het bedrijf. “Dit maakt dat je sneller de stap zet”
Van het opbiechten van je gevoelens voor de baas tot seks met een collega: de jaarlijkse kerstborrel met collega’s blijkt een broeihaard voor affaires. Dat beweert een nieuw onderzoek. Hoe komt dat dan? We vroegen het aan relatietherapeut Sarah Hertens: “In dit geval zou ik zo’n kerstfeestje toch afraden.” -
-
Zwijgen bij de kapper zonder schuldgevoel? 2 etiquette-experts vertellen hoe je dat doet
-
Independer
Van 30 tot ruim 100 euro: dit kan je jaarlijks besparen als je je decoder afdankt en tv-kijkt via een app
Het klassieke tv-abonnement met een decoder is al lang niet meer de enige manier om tv te kijken. Met de opkomst van streaming en bijhorende apps kan je ook makkelijk tv-kijken via het internet. Providers spelen daar handig op in met aangepaste abonnementen die vaak goedkoper zijn dan de klassieke formules. Independer.be ging na hoeveel je kan besparen. -
Stop met ‘sorry’ zeggen op de werkvloer. Carrièrecoach geeft 4 alternatieven
Heb jij ook het gevoel dat je sneller ‘sorry’ zegt dan nodig? Vrouwen verontschuldigen zich bovendien vaker op de werkvloer dan mannen, zo blijkt. Terwijl te veel onnodige excuses je carrière schade kunnen toebrengen. Met deze vier alternatieven kun je het ‘s’-woord vermijden en zorg je ervoor dat je zelfzekerder overkomt. -
Spaargids.be
Betaal jij met Payconiq? Dit is het prijskaartje voor jou en de handelaar
-
PREMIUM
Nieuw onderzoek: videogames kunnen goed zijn voor je carrière. “Opvallend: één game springt eruit omdat er het grootste aantal skills mee worden ontwikkeld”
-
PREMIUM
EXCLUSIEF. Succesauteur Thomas Erikson over mensen die ons ergeren: “Vooral onze tegenpolen vreten energie”
We kennen allemaal mensen die het leven uit ons zuigen. Zulke energievreters laat niemand onberoerd en het minst van al de gedragswetenschapper Thomas Erikson. De Zweedse bestsellerauteur schreef er een nieuw boek over, ‘Omringd door energievreters’. In een exclusief interview met HLN verklapt hij hoe jij jouw energiezuigers herkent én laat hij ons in eigen boezem kijken. “We zijn zelf ook altijd een energievreter voor iemand.” -
PREMIUM
Zo zet je elk gesprek naar je hand: “Het Martin Luther King-effect kan je veel voordelen opleveren”
Of je nu wil onderhandelen of verbroederen: communiceren kent vele vormen en doelen. De juiste woorden op het juiste moment maken dan een wereld van verschil, volgens tv-presentator Jo De Poorter. We delen vier verrassende tips die je helpen beter te communiceren in je privéleven en professionele contexten. “Als je dit doet, zal men je sneller vertrouwen en jouw kant kiezen.” -
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)