Recordgroei in België: de succesformule van Flixbus

Vijf jaar geleden had nog niemand in België van Flixbus gehoord, dit jaar spreekt het bedrijf van eigen bushaltes en een recordaantal passagiers. Hoe komt dat?

Wat het nieuws is: Langeafstandsbusmaatschappij FlixBus heeft vorig jaar 3 miljoen passagiers van, naar en binnen België vervoerd, een stijging van 40% ten opzichte van 2018. Dat is een absoluut record.

Hoe kan dat?

  • Enerzijds zijn langeafstandsritten populair geworden. Op het eigen net breidden ze in de Benelux stevig uit in de laatste jaren. Zo kan u bijvoorbeeld een bus van in Brussel naar de Efteling in Nederland nemen.
  • Daarnaast heeft Flixbus in mei 2019 een grote deal afgerond met de voormalige grote speler in langeafstandsritten: Eurolines. Het Duitse bedrijf kocht het merk in België, Nederand, Spanje en Frankrijk.
  • Na een andere overname, van Kamil Koç in Turkije, biedt Flixbus onder het eigen merk 2.500 bestemmingen aan.

Wat er zo uitzonderlijk is aan Flixbus: Net op het moment dat grote busmaatschappijen het moeilijk kregen door de low-costvluchten, groeide Flixbus. De bodemprijzen en groene boodschap, plus het comfort aan boord en dat u niet moet reserveren, spelen daar een erg grote rol mee. Daarnaast breidde Flixbus het aanbod aan locaties sterk uit.

Flixbus voorziet erg lage prijzen en regelmatig bussen. Zo kan u uit Gent vier keer per dag naar Parijs en terug voor veertig euro. U betaalt online of aan de chauffeur en mag voor die prijs ook bagage meenemen. Op vier uur tijd staat u in de lichtstad. Er is wifi aan boord. Het nadeel? Tot de bus er is, staat u ietwat verloren op een slecht aangeduide parking in een minder populair gedeelte van de stad.

Hoe is dat rendabel? Flixbus heeft zelf geen bussen. Het bedrijf werkt met onderaannemers. Er zijn dus geen onderhoudskosten of een grote, overkoepelende personeelskost.

De toekomst voor het Flixbus? Het bedrijf wil nu vooral inzetten op stabilisering en het imago verbeteren. Daar horen onderhandelingen met steden bij, zoals Gent en Antwerpen in België. Bushokjes, een betere aanduiding en borden die de aankomsten aanduiden, moeten het algemene comfort verbeteren.

In Duitsland heeft Flixbus ook al enkele low-costtreinen. Het is niet duidelijk of daar uitbreiding op komst is.

Meer