Mistlampen aan of uit? Dit zijn de do’s & don’ts
Zeer vochtige lucht en koelere temperaturen, het zijn de ideale omstandigheden voor het ontstaan van mist, zoals de laatste dagen weer het geval is. Het weerfenomeen is dan wel eerder zeldzaam, het eist jaarlijks toch dodelijke slachtoffers. Wat doe je achter het stuur het best bij felle mist? En wanneer precies moeten die felrode (en voor velen storende) lampen ook weer aan, en uit?
Op onze wegen gebeuren jaarlijks zo’n 166 ernstige verkeersongevallen met gewonden in de mist, waarbij helaas ook weggebruikers het leven laten. Zien én gezien worden, is dus de zaak. Alle mistlampen aan dus? Of toch maar niet, want te storend?
Wanneer moet ik verplicht mijn mistlicht aansteken?
Artikel 30 van de wegcode is daarin kort, maar duidelijk. Een auto, maar ook aanhangwagen en caravan, moet één of twee rode achtermistlichten hebben die verplicht moeten branden vanaf het moment dat mist - maar ook sneeuwval - de zichtbaarheid vermindert tot minder dan 100 meter. Bij zeer hevige regen moeten ze altijd branden, wegens het opspattende water achter de auto. Honderd meter, hoever is dat ook weer? Reken op de snelweg een afstand van twee verlichtingspalen. Op secundaire wegen zijn dat vier palen.
“In alle andere omstandigheden is het, omdat het voor andere weggebruikers storend zou kunnen zijn, verboden de achtermistlichten te gebruiken”, benadrukt Stef Willems van Vias. “Wie zondigt, riskeert een boete van 116 euro.”
KIJK. Weerman Frank Duboccage: “Starten vandaag opnieuw met mist, vanmiddag krijgen we veel lage wolken waar zelfs motregen uit kan vallen”
Storende bron van ergernis
Voldoende zichtbaarheid, en toch een muur van felrode mistlampen voor ogen. Voor heel wat bestuurders is het een herkenbare bron van ergernis. Nog te veel automobilisten blijven nodeloos met die felle achterverlichting rijden”, meent ook VAB. “Doof ze meteen zodra de dichte mist is verdwenen, en al helemaal in een file”, zegt woordvoerder Maarten Matienko. De felle rode achterverlichting moet dus zeker niet bij de minste nevelsliert of zelfs kleine mistlaag oplichten. Is de zichtbaarheid overdag nog meer dan 100, maar minder dan 200 meter, knip dan de gewone dimlichten aan - ook bij mist, sneeuwval of regen. Dat is de regel. Ter info: in Nederland is het gebruik van de achtermistlamp ook bij hevige regenval verboden, omdat de reflectie achterliggers zou kunnen verblinden.
Wat bij file?
Tijdens de verkeersinformatie op de radio roept men bij mist op: ‘Doof uw achtermistlichten bij file of sterk vertraagd verkeer.’ Een goede raad, maar geen verplichting bij ons zoals bij onze noorderburen, zo blijkt. “Onze wegcode zegt hierover niks”, weet de woordvoerder van Vias. “Het doven van de mistlamp bij file is wel een soort hoffelijkheidsregel om achterliggers niet te verblinden. De felle rode lamp staat bij heel wat automodellen vrij hoog, waardoor het geen pretje is er als achterligger voortdurend op te moeten kijken. Vergeet, eens de file opgelost, ze wel niet opnieuw aan te steken.”
Witte mistlampen
Vooraan moet een wagen niet verplicht met mistlichten zijn uitgerust. Ze moeten dus ook nooit verplicht branden. De witte mistlampen mogen wel gebruikt worden onder dezelfde omstandigheden als de achtermistlichten, weet Vias: vanaf het moment dat mist, sneeuwval of regen het zicht tot minder dan 100 meter beperken dus. Bij mistig weer, sneeuwval of felle regen, mogen ook de dimlichten en zelfs de grootlichten worden gebruikt, maar het moet niet. “Sommige automobilisten rijden ook bij normale weersomstandigheden met de voormistlichten aan. Dat kan misschien een mooi effect geven, maar is verboden”, aldus Willems.
Het gebruik van de grote lichten - ‘faren’ in de volksmond - is dus niet verboden, maar daarom nog niet aangeraden. Zeker bij een plotse mistbank is het verleidelijk de verstralers in te schakelen, maar dat doet u beter niet. Het felle licht wordt alleen maar door de mist weerkaatst en beperkt zo het zicht nog meer, in plaats van het te verbeteren.
Opgelet met automatische koplampverlichting
Tegenwoordig zorgt een sensor er bij zowat alle modellen voor dat de autolichten automatisch worden ingeschakeld eens het duister wordt. Maar dat is bij mist niet altijd het geval, waarschuwt automobielorganisatie VAB. “Die automatische inschakeling geldt veelal ook uitsluitend voor de voorlichten, waardoor die achteraan niet branden”, zegt Matienko. “Vandaar onze raad: schakel bij mist steeds de dimlichten handmatig in, en controleer voor vertrek of ze ook daadwerkelijk branden. Want belangrijker nog dan de mistlampen, is de basisverlichting: zonder word je totaal niet gezien.”
Aanbevolen snelheden
Zoals steeds moeten ook bij mist de snelheid en veiligheidsafstand aangepast worden aan de zichtbaarheid. Rekening houdend met de stopafstanden, ligt de aanbevolen snelheid bij een beperkte zichtbaarheid van 100 meter niet hoger dan 80 kilometer per uur. Eens de zichtbaarheid minder dan 50 meter – enkel het geval bij zeer dichte mist -, zakt die zelfs tot maximaal 50 km/u.
Stofzuigereffect
Analyse van de ongevallen bij mist leert Vias dat snelheid niet het enige probleem is. Dikwijls is ook de tussenafstand tussen de voertuigen gewoon te klein. “Paradoxaal genoeg stijgt het percentage bestuurders dat de veiligheidsafstand niet naleeft bij mist, terwijl de zichtbaarheid dan juist afneemt. Een van de verklaringen is het zogenaamde stofzuigereffect: bij dichte mist met een zichtbaarheid van minder dan 100 meter verliest de automobilist alle oriëntatiepunten. Uit angst om uit koers te geraken, zal hij de lichten van zijn voorligger willen blijven zien, waardoor hij korter op gaat rijden.”
In extreme omstandigheden waarbij enkel de achterlichten van de voorligger zichtbaar zijn, overschatten bestuurders de afstand ook met 55%, zo blijkt uit onderzoek. De geschatte 20 meter tussenafstand is er in werkelijkheid amper negen. Niet zelden wordt het gevaar van mist ook gewoon onderschat.
Extra tips
Verkeersinstituut Vias raadt ook aan om het bestuurdersraam open te zetten, althans tijdelijk. “Op die manier kan men beter constateren hoe dik de mist is, en krijgt men een beter zicht op de situatie. Het voorkomt meteen ook condens aan de ruiten. Kom je plots in een mistbank terecht, trap dan niet meteen hevig op het rempedaal, maar rem geleidelijk af. Zo vermijd je eveneens bruuske reacties bij achterliggers.”
Checklist voor rijden in de mist:
• Leer hoe uw lichten handmatig in- en uitschakelen: weet waar alle schakelaars zich bevinden.
• Controleer uw lampen voor vertrek.
• Gebruik uw dimlicht.
• Gebruik de mistlampen alleen bij zeer beperkte zichtbaarheid van minder dan 100 meter.
• Voorkom condens in uw voertuig door te verluchten.
• Rij traag en gelijkmatig.
• Hou voldoende afstand.
• Let op voor aanvriezende mist.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
-
PREMIUM
De man die een jaar dood lag in zijn Antwerpse herenhuis voor hij gevonden werd, krijgt een gezicht: “Markus was een doodbrave mens”
Vandaag wordt in Lint Markus Verschaeren (60) begraven, de man die al een jaar dood in zijn Antwerpse herenhuis lag voordat zijn stoffelijk overschot vorige week werd ontdekt. Maar hoe vereenzaamd de kunstminnende binnenhuisarchitect ook stierf, hij zal een waardig afscheid krijgen. “Markus was geliefd, maar hij zonderde zich de laatste jaren helaas volledig af”, getuigen bedroefde vrienden bij HLN. Hoe willen ze hem toch nog eren?Antwerpen -
PREMIUMUPDATE7
Jarenlang was hij politie altijd nét een stap voor, nu is ‘Most Wanted’ drugsbaron Tom Michielsen (48) aangehouden in Berlijn: “Groothandelaar van coke”
“Hij dwong de opsporingsdiensten tot het uiterste.” Maar nu lijkt het geluk van de 48-jarige drugsbaron Tom Michielsen uit Hoevenen (Stabroek) op. De man werd donderdag in Berlijn aangehouden. Hij moet in ons land nog een celstraf van acht jaar uitzitten. In Nederland wacht hem nog een celstraf van 11 jaar voor handel in cocaïne, heroïne en witwassen. En dan heeft hij al zeven jaar cel achter de rug in Dubai voor de ‘invoer van potten en pannen.’ Of zo beweert hij tenminste.Antwerpen, Stabroek -
-
Spaargids.be
Meer spaarrente strikken? Met deze tips loop je je getrouwheidspremie niet mis
-
PREMIUM
Willem (21) neemt 5 zakjes ‘snus’ per dag, maar toxicoloog waarschuwt: “Kans op mondkanker neemt toe”
“Ik gebruik vier tot vijf zakjes ‘snus’ per dag. Soms brandt mijn tandvlees, maar na een tijd voel je dat niet meer.” Zowat iedere dag steekt Willem* (21) snus onder zijn bovenlip. Sinds oktober vorig jaar is dat middel verboden in België, maar hij koopt het illegaal in de nachtwinkel. Wat maakt snus zo verslavend? Is het minder schadelijk dan een sigaret? Toxicoloog Philippe Jorens vergelijkt en geeft tips. -
Update
Vader (37) in levensgevaar nadat overvallers hem thuis neerschieten in Halle: “Ze zijn nog op de vlucht”
In de Beertsestraat in Halle is donderdagnacht een man (37) levensgevaarlijk gewond geraakt bij een gewapende overval. Dat bevestigt het parket Halle-Vilvoorde. De vader werd neergeschoten in zijn woning. Hij werd overgebracht naar het ziekenhuis. De twee daders zijn op de vlucht.Halle -
PREMIUMpolitiek
ANALYSE. Stellingen in stemtesten werken minder lang door dan verhoudingen tussen kernspelers
-
PREMIUM1
Man die vijf jaar lang sperma gaf ‘voor de wetenschap’, heeft plots twee donorkinderen
-
Persoon die besmettingen met varkenslintworm in Lier veroorzaakte is geïdentificeerd
Na uitgebreid en intensief brononderzoek heeft het Departement Zorg met zekerheid kunnen identificeren welke persoon de bron was voor besmettingen met varkenslintworm in basisschool Het Molentje in Lier. Het onderzoek heeft aangetoond dat de persoon al sinds de zomer van 2022 niet meer besmettelijk is en de varkenslintworm in het buitenland heeft opgedaan. Om de privacy van de persoon af te schermen, kan het Departement Zorg geen verdere details geven over hoe dit brononderzoek is verlopen. -
Pensioensparen en extra vakantie blijven populairste extralegale voordelen: “Wat men kiest, is afhankelijk van de leeftijd”
Werknemers die een cafetariaplan aangeboden krijgen, kiezen het vaakst voor een terugbetaling van individueel pensioensparen (20 procent van de werknemers) of voor extra vakantiedagen (19 procent). Dat blijkt uit cijfers van hr-bedrijf SD Worx. Ook een bedrijfsfiets (13 procent) is populair. -
PREMIUMGetuigenis1
Verzekering moét volgens nieuwe wet ziekenhuiskosten betalen na zelfmoordpoging. Thomas getuigt: “Diep in de put én nog een rekening van 4.600 euro”
59 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerFerdinand Nuyts
Ronny Severeyns
Nema De Geest
Erwin Felix
Wim Wuytack