Vleessector wapent zich tegen opmars nepvleesfabrikanten

De grootste Amerikaanse vleesverwerker Tyson Foods roept een coalitie samen van vleesbedrijven, academici, ngo’s en banken om de vleesindustrie duurzamer te maken. Het toont aan dat de sector schrik krijgt van de duurzaamheidsbeweging.

Tyson doet dat op het Wereld Economisch Forum in Davos. Het wil met een aantal organisaties samenzitten om ‘duurzame oplossingen te vinden voor de productie van proteïne’. Dat is op zich niet zo spectaculair, gezien het zich voorlopig alleen beperkt tot praten, maar het is wel een teken dat de vleesindustrie zijn imago van CO2-uitstoter wil bijwerken.

Alternatieven voor vlees krijgen dan ook veel aandacht dezer dagen. Er zijn de vleesloze burgers van Beyond Meat en Impossible, het Finse bedrijf Solar Foods ontwikkelde een alternatief voor soja en de Golden Globes waren dit jaar volledig veganistisch. En dat zijn nog maar enkele van de initiatieven.

Duurzaamheidschef

Landbouwbedrijven zijn de grootste uitstoters van broeikasgassen na de energiesector. Om daar iets aan te doen, beloven grote vleesbedrijven als Tyson en Cargill al een tijd om hun uitstoot immens te verminderen, ook in het transport. Deze rondetafel is een eerste stap daarnaartoe.

Plots heeft ook elk bedrijf zijn CSO of Chief Sustainability Officer, duurzaamheidschef in het Nederlands. De marketing draait dus op volle toeren, de vraag is wanneer er effectief maatregelen komen.

‘Vitaminerijk voedsel verzekeren’

De vleesloze nuggets van Tyson. – Tyson Foods

Niet dat de sector helemaal niets doet. Grote Amerikaanse bedrijven brengen allemaal wel een lijn van nepvlees op de markt, maar gewoon vlees is toch nog altijd hun belangrijkste component. ‘We willen met dit gesprek de verantwoorde productie van betaalbaar en vitaminerijk voedsel verzekeren voor de komende generaties’, zegt Tyson-CEO Noel White in een mededeling. ‘We doen dat via deze coalitie omdat we weten dat we het niet alleen kunnen.’

Meer