Big Tech gaf in 2019 meer uit aan lobbying, buiten Google

Google gaf vorig jaar bijna de helft minder uit aan lobbying dan in 2018, ook al ligt het bedrijf sterk onder vuur. Facebook, Amazon en Apple verhoogden allemaal hun budget.

De Amerikaanse zakenzender CNBC onderzocht hoeveel de grote techbedrijven in 2019 uitgaven aan lobbying en kwam tot de verrassende vaststelling dat Google als enige minder uitgaf dan een jaar eerder, 44 procent zelfs. Het bedrijf gaf ‘maar’ 12 miljoen uit aan onderhandelingen met overheden.

Dat is opmerkelijk omdat de techgigant al een tijd onder vuur ligt voor privacy- en concurrentieperikelen. Zo moest zijn dochterbedrijf YouTube vorig jaar een boete betalen van 170 miljoen dollar aan de Amerikaanse mededingingsautoriteit omdat het kinderprivacywetten zou geschonden hebben. In het vierde kwartaal lobbyde Google vooral op locatieherkenning, online veiligheid van kinderen en encryptiestandaarden.

CNBC wijst erop dat Google vorig jaar de samenwerking met een hele hoop lobbybedrijven opzegde in een hertekening van zijn pr-strategie. Dat verklaart het kleinere uitgavenpatroon.

Facebook

Facebook daarentegen ging er met 32 procent er sterkst op vooruit. Het sociale netwerk spendeerde vorig jaar 17 miljoen aan lobbying. Het bedrijf heeft dan ook nog heel wat privacybesognes na het Cambridge Analytica-schandaal van enkele jaren geleden en een aantal kleinere schandaaltjes.

Het bedrijf koos in 2019 voor een directere aanpak dan de voorbije jaren. CEO Mark Zuckerberg had bijvoorbeeld meer privé-ontmoetingen met politici om over een aantal thema’s te praten en Facebook gaf een hoorzitting over zijn plannen met de digitale munt libra.

Cloud

Amazon spendeerde ongeveer evenveel als Facebook. Zijn inspanningen gingen vooral over gezichtsherkenning en cloudopslag. De cloudspecialist verloor vorig jaar een belangrijk contract voor het Amerikaanse legercentrum Pentagon aan Microsoft.

Apple lobbyde vooral op encryptiezaken, gezien zijn ecosysteem erg afgebakend is en moeilijk toegankelijk voor overheden en anderen. Sinds de oprichting van Apple Music praat het ook over muziekpatenten.

Vorige maand bleek ook dat de grote techbedrijven hun lobbyafdelingen in Brussel uitbreidden om over Europese wetgeving te kunnen praten.

Meer