Aftermovie Aalst Carnaval overspoeld met negatieve reacties

Burgemeester D’Haese (rechts) tijdens carnaval. © BELGA

Een aftermovie over Aalst Carnaval op de Facebookpagina van Christoph D’Haese (N-VA) krijgt honderden negatieve commentaren. Daarin wordt de burgemeester vergeleken met een ‘antisemitisch varken’ en wordt hem een gebrek aan inlevingsvermogen verweten.

ev

De video staat nog geen 24 uur online en kreeg al bijna vijfhonderd opmerkingen, overwegend haatberichten. Daarin wordt de parade opnieuw vergeleken met verschillende nazi-optochten waarin ook joodse karikaturen worden gebruikt. Enkele hardliners noemen België een ‘land van collaborateurs’ en verklaren dat ‘Europeanen altijd barbaars zullen zijn’.

Dat er niet is opgetreden nadat de Joodse gemeenschap zich vorig jaar gekwetst voelde, vinden de critici ‘verachtelijk’, ‘walgelijk’ en ‘een schande’. Andere Facebookgebruikers verwijten de burgemeester dat hij niet heeft ingegrepen na de verontwaardiging van vorig jaar. Die leidde uiteindelijk tot de schrapping van Aalst Carnaval als immaterieel cultureel erfgoed bij Unesco. Dit jaar liepen bij Unia minstens 25 klachten binnen.

Doodsbedreigingen

In Het Laatste Nieuws vertelt burgemeester Christoph D’Haese dat hij doodsbedreigingen heeft gekregen. ‘Van over de hele wereld ben ik op sociale media bestookt met dreigende en haatdragende berichten, waarin ik voor fascist en racist wordt uitgemaakt. Het is ook duidelijk dat dit van een georganiseerd netwerk komt en niet zomaar van individuen.’

In die krant belooft hij ook om een en ander wat anders aan te pakken volgend jaar. ‘Daarom zal ik volgend jaar nog harder mijn best doen om te zorgen dat we volop ons recht op vrije meningsuiting kunnen blijven uitoefenen, maar zonder andere bevolkingsgroepen nodeloos te kwetsen. Ik zal nog meer oproepen tot dialoog.’

De video toont een montage met sfeerbeelden van de carnavalstoet die zondag door de straten van Aalst is getrokken. Verschillende carnavalsgroepen en prominente aanwezigen zijn in het filmpje verwerkt, maar beelden van controversiële groepen met joodse karikaturen zijn geknipt.

Gerichte campagne

Opvallend: hetzelfde filmpje is ook geplaatst op de sociale mediakanalen van de stad Aalst. Daar zijn amper negatieve reacties te zien. Het lijkt dus op een gerichte campagne, maar de meeste profielen lijken wel echte accounts, met een voorgeschiedenis en een netwerk.

Dat het geen nepaccounts zouden zijn, sluit niet uit dat er op bepaalde fora verwezen is naar de bewuste aftermovie op de Facebookpagina van de Aalsterse burgemeester. De meeste berichten zijn vergezeld van pro-Israëlische symbolen en vlaggen.

Aalst Carnaval: 'Een prijs voor fijngevoeligheid gaan we hier niet winnen'

© Kristof Vadino

© Kristof Vadino

© Kristof Vadino

thumbnail:
thumbnail:
thumbnail:

Terwijl de wind in Aalst zondag dan toch ging liggen, stak een andere op. ‘De karikaturen zijn nog pijnlijker dan vorig jaar.’

'Al die joden’, zucht een jonge Aalsterse op de stoel naast mij. Ik ben zonet naast haar gaan zitten op een lege plek in de tribune op het Statieplein, waar de carnavalsstoet een eerste keer een toonmoment heeft. Ik knik haar toe en bevestig: veel losse groepen zijn inderdaad op het thema ‘joden en Unesco’ gesprongen. Ik gok zelfs een derde van de bijna 190 groepen. ‘En dan?’, snauwt ze terug. ‘Trouwens, heb jij twintig euro betaald? Nee? Dan mag je hier niet zitten. Ge zijt duidelijk niet van hier.’

Unesco en de joden waren…gevoelige materie, zondag in Aalst. Het contrast tussen de openlijke satire in de stoet en de soms bitse reacties ernaast maakte duidelijk dat de sfeer niet altijd even ontspannen was. Verbaasd kun je daar moeilijk over zijn: het voorbije jaar en zeker de voorbije dagen bouwde de spanning rond het carnaval in Aalst verder op. Burgemeester Christoph D’Haese (N-VA) ontkende ook niet dat er een zekere zenuwachtigheid heerste. ‘Wat wil je, als de hele wereld met een vergrootglas naar je kijkt’, zei hij tijdens een laatste persmoment zondagnamiddag.

De belangstelling van internationale media wás groot: de stadsdienst van Aalst liet ons weten dat er twintig accreditaties voor buitenlandse media waren, wat een pak meer is dan voorgaande jaren. Niet dat de binnenstad meer journalisten dan carnavalisten telde. Maar passeerde er een losse groep die zich als jood had verkleed, dan snelden ze wel tevoorschijn met camera en micro.

Hoeden

‘Unesco ziet u, hier lacht men niet’. ‘Mazzel Torvs, schoenen voor lange tenen’. ‘Staate carnavalisten? Beltj ons! Mossad clean & protect verdelgt ze derekt!’. Van een ‘Oilsters mobiel meldpunt diskriminasje’ tot een piepschuimen klaagmuur: heel wat losse carnavalsgroepen, die zich traditiegetrouw tussen de 71 vaste, officiële groepen mengen, hadden duidelijk niet lang moeten nadenken over hun thema.

‘We geraken niet vooruit omdat we altijd maar interviews moeten geven’, zegt carnavalist Kris De Boeck, die voor de gelegenheid blonde pijpenkrullen draagt. ‘Maar we staan nog altijd achter onze outfit, ja. Niemand moet ons zeggen waar we wel en niet mee mogen lachen. Daarom hebben we dit bord vast: verboeden te zoagen, te kreften en te memmen. Dat is drie keer “stop met zagen”. De joden zouden beter eens voor hun eigen deur vegen in plaats van ons te zeggen wat gewenst en ongewenst gedrag is.’

Nog een losse groep die de aandacht trok, maar veel meer verdeelde reacties kreeg, waren de Kalisjekloesjers. Verkleed als ‘joodse mieren’ raakten ze volgens sommigen aan de kwetsende vergelijking van joden met ongedierte. ‘Nee, mier is het Aalsters voor muur’, zegt Dries – familienaam nievandoen – van de Kalisjekloesjers. ‘Dus klaagmuur wordt kloagmier. We vonden het grappig om ons daarbij als mieren te verkleden, maar we merken dat we dat van die muur en mier niet zo gemakkelijk uitgelegd krijgen aan buitenlandse journalisten. En achteraf gezien is zo’n sjtreimel (bonten, joodse hoed) helemaal niet handig als het stormt.’ Dat verklaart misschien waarom je ook in het publiek de joodse hoeden op een hand kon tellen, ondanks het feit dat Feestartikelen Liebaut de voorbije weken verklaarde dat hij er honderden van had verkocht.

Pizjeloe

Aalst opende naar aanleiding van carnaval een speciaal klachtenloket voor racisme en xenofobie. Daar was zondagavond rond het sluitingsuur van de krant nog geen enkele klacht binnengelopen. ‘Sowieso moet je voor een klacht ter plaatse komen’, zegt korpschef Jürgen Dhaene. ‘We moeten namelijk een pv opmaken en alle identiteitsgegevens noteren. Inbellen vanuit Australië heeft dus geen zin.’

Een officiële klacht is er niet, maar kritiek is er wel. Cnaan LiphShiz van The Jewish Telegraphic Agency begrijpt beide kanten. ‘Ik begrijp de carnavalisten, maar ik begrijp ook de joodse gemeenschap’, vertelt hij. ‘Ik heb veel humor en satire gezien, maar anderzijds zag ik ook enkele aanstootgevende zinnen en beelden.’ Op de kar met de piepschuimen klaagmuur staat te lezen ‘Ge zou ook kloagen als ze in uwe pizjeloe snijden’.

‘Prijzen voor fijngevoeligheid gaan we hier niet winnen, maar ik blijf oproepen om gevoeligheden te respecteren,’ reageerde burgemeester Christoph D’Haese nog. ‘Ik heb duizenden carnavalisten gezien die dat begrepen hebben, maar als er een paar tussen zitten bij wie dat niet het geval is, kan ik daar niet verantwoordelijk voor worden gesteld.’

Drie lessen uit Aalst Carnaval

thumbnail: null
thumbnail: null

Aalst Carnaval zadelt ons met dilemma’s op die nog vaak zullen terugkomen, in andere gedaantes, voorspelt Walter Weyns.

Diplomaten in New York slachtoffer van Aalst Carnaval

De Belgische diplomaten bij de Veiligheidsraad zijn ontgoocheld dat een Palestijnse ngo niet mag spreken over de trauma’s van kinderen in conflictsituaties.

‘Voor de stoet van volgend jaar ligt veel werk op de plank’

thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null

Na de polemiek van vorig jaar deden de carnavalisten er zondag nog een schepje bovenop. Kun je dan nog spreken van een ‘onbedoelde provocatie’?