Shutterstock
Volledig scherm
© Shutterstock

“Socio-economische status heeft geen rechtstreekse impact op studiekeuze”

De socio-economische achtergrond van leerlingen heeft geen rechtstreekse impact op de studiekeuze die leerlingen maken bij de overgang van de tweede naar de derde graad van het secundair onderwijs. Dat blijkt uit onderzoek van het Steunpunt Beleidsgericht Onderwijsonderzoek. Wat wel meespeelt, zijn de verwachtingen van leerkrachten en de opvoedingswaarden die leerlingen van hun ouders meekrijgen.

3 reacties

  • Tamzin Andersen

    4 jaar geleden
    Iedereen kan maar gelijke kansen hebben als alle ouders interesse tonen in het schoolwerk en hun kind steunen en helpen bij de studies.
  • Anoniem

    4 jaar geleden
    Marc LInden, enerzijds heeft Weyts gelijk, de opvoeding door de ouders bepaald veel. Ik heb met één inkomen als loontrekkende mijn kinderen laten studeren, als ouder moet je kunnen prioriteiten stellen. Nu worden de kinderen sterk beïnvloed door studiegenoten die met het kindergeld een Louis Vuitton horloge krijgen voor hun verjaardag. De sociale druk is veel groter dan dertig jaar geleden en het plebs milieu vergeet nooit dat hun collega uit sociaal laag milieu komt ook zijn ze veel slimmer.
  • Marc LInden

    4 jaar geleden
    natuurlijk wel. Welke artiesten maken deze studies en vooral wat wil men de mensen wijsmaken.Dat iedereen gelijke kansen heeft?