Krantenkoppen logoDe Krantenkoppen

Elke minuut geupdate en mobile friendly!

07 June 2020
04:19 uur

Oosterweel: moeten we wel juichen om het compromis?

Apache

07/10/2019 - 18:20

De bewegingen Ademloos en st(R)aten-generaal kanaliseerden succesvol de stijgende afkeer van steeds meer burgers voor de manier waarop de stadsbesturen (van toen en nu) de mobiliteits- en milieu-infarcten van ’t Stad aanpakten. De arrogantie van de macht – walk and don’t look back – en het dedain van nieuwrechts en flinks frustreerden vele Antwerpenaren.


LEES VOLLEDIG ARTIKEL OP APACHE

Gerelateerde krantenkoppen:

  1. Is dit hét compromis voor Oosterweel? (07/02/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Er is mogelijk een compromis in de maak over de Antwerpse Oosterweelverbinding. Het voorstel is even simpel als verrassend: zowel de stad als de
    [naar artikel]
  2. Waarom Oosterweel op drijfzand gebouwd is (17/03/2017 - De Tijd)
    16:26 Hoeraberichten alom over het compromis over Oosterweel. Het nieuwe voorstel is gebaseerd op de veronderstelling dat slechts de helft van de verplaatsingen met de wagen zal gebeuren. Hoe realistisch is...
    [naar artikel]
  3. Eerste analyse van compromis Oosterweel is positief (10/04/2019 - De Morgen)
    Het compromis dat op tafel ligt voor de Oosterweelverbinding zou de files in en rond Antwerpen oplossen. Dat zegt intendant Alexander D'Hooghe.
    [naar artikel]
  4. Historisch compromis over Oosterweel (15/03/2017 - De Standaard)
    De Vlaamse regering heeft een akkoord bereikt met de actiegroepen rond Oosterweel, met het radicaal haventracé als uitgangspunt. Nu verwacht ze dat alle procedures bij de Raad van State worden stopgezet.
    [naar artikel]
  5. Voorzichtig optimisme over Oosterweel-compromis (27/02/2017 - De Standaard)
    De eerste resultaten van een ‘verkennende potentie-analyse’ van het compromis dat in de maak lijkt rond de Oosterweelverbinding, zijn positief. Dat zegt overkappingsintendant Alexander D’Hooghe na overleg met zowel de Antwerpse actiegroepen als de betrokken overheidsadministraties.
    [naar artikel]
  6. Het ultieme compromis (29/03/2019 - De Morgen)
    Er is een historisch compromis in de maak over de Antwerpse Oosterweel-verbinding. De oplossing is even simpel als verrassend: iedereen krijgt zijn zin. Het tracé van de regering zou worden gebruikt voor lokaal verkeer, dat van de actiegroepen voor doorgaand verkeer.
    [naar artikel]
  7. Compromis over Oosterweel moet 1 miljard kosten (10/04/2019 - De Morgen)

    [naar artikel]
  8. KAART. Zo ziet het akkoord over Oosterweel eruit (15/03/2017 - De Standaard)
    De Vlaamse regering heeft een akkoord bereikt over Oosterweel. Het ‘radicaal haventracé’ samen met de ‘Oosterweel light’ moet de fileproblemen in en rond Antwerpen oplossen. De werken zullen in het najaar al starten. Bekijk hieronder hoe Oosterweel er zal uitzien.
    [naar artikel]
  9. KAART. Zo ziet het akkoord over Oosterweel eruit (15/03/2017 - Het Belang van Limburg)
    De Vlaamse regering heeft een akkoord bereikt over Oosterweel. Het ‘radicaal haventracé’ samen met de ‘Oosterweel light’ moet de fileproblemen in en rond Antwerpen oplossen. De werken zullen in het najaar al starten. Bekijk hieronder hoe Oosterweel er zal uitzien.
    [naar artikel]
  10. Uitzicht op historisch compromis in Oosterweeldossier (22/02/2017 - Het Belang van Limburg)
    De actiegroepen Straten-generaal, Ringland en Ademloos hebben hun steun uitgesproken voor een zogenaamd ‘radicaal haventracé’. Dat tracé leidt doorgaand en zwaar (haven)verkeer af via het noorden. De Oosterweelverbinding wordt dan een ‘Oosterweel Light’ voor lokaal verkeer. Als de Vlaamse overheid en actiegroepen elkaar in dit compromis vinden, is een volksraadpleging mogelijk niet meer nodig.
    [naar artikel]
  11. Uitzicht op historisch compromis in Oosterweeldossier (22/02/2017 - Het Nieuwsblad)
    De actiegroepen Straten-generaal, Ringland en Ademloos hebben hun steun uitgesproken voor een zogenaamd ‘radicaal haventracé’. Dat tracé leidt doorgaand en zwaar (haven)verkeer af via het noorden. De Oosterweelverbinding wordt dan een ‘Oosterweel Light’ voor lokaal verkeer. Als de Vlaamse overheid en actiegroepen elkaar in dit compromis vinden, is een volksraadpleging mogelijk niet meer nodig.
    [naar artikel]
  12. Actiegroepen Oosterweel steunen ‘radicaal haventracé’ (22/02/2017 - De Standaard)
    De actiegroepen Straten-generaal, Ringland en Ademloos hebben hun steun uitgesproken voor een zogenaamd ‘radicaal haventracé’. Dat tracé leidt doorgaand en zwaar (haven)verkeer af via het noorden. De Oosterweelverbinding wordt dan een ‘Oosterweel Light’ voor lokaal verkeer. Als de Vlaamse overheid en actiegroepen elkaar in dit compromis vinden, is een volksraadpleging mogelijk niet meer nodig.
    [naar artikel]
  13. KAART. Zo ziet het akkoord over Oosterweel eruit (15/03/2017 - Gazet van Antwerpen)
    De Vlaamse regering heeft vanmorgen een akkoord bereikt over Oosterweel. Het ‘radicaal haventracé’ samen met de ‘Oosterweel light’ moet de fileproblemen in en rond Antwerpen oplossen. Met het akkoord zouden de werken snel kunnen starten, al blijven er een aantal zaken onduidelijk. Bekijk hieronder hoe Oosterweel er zal uitzien.
    [naar artikel]
  14. 476 beschermde orchideeën moeten wijken voor Oosterweel (23/02/2018 - Gazet van Antwerpen)
    Beschermde bloemen zijn het, de 476 grote keverorchissen die de Middenvijver op Linkeroever al tientallen jaren sierden. Maar omdat ze gelegen zijn in de Oosterweel-werfzone, moeten ze verhuizen. Een delicate pioniersklus die de Universiteit Antwerpen voor haar rekening neemt.
    [naar artikel]
  15. Actiegroepen kunnen referendum over Oosterweel afdwingen (08/03/2017 - De Redactie)
    Ademloos, Ringland en stRaten-generaal hebben naar eigen zeggen al 75.505 handtekeningen verzameld. Ondertussen komt een compromis steeds dichterbij.
    [naar artikel]
  16. LIVE. Historisch akkoord over Oosterweel? Volg hier de persconferentie (15/03/2017 - Gazet van Antwerpen)
    Vandaag zet de Vlaamse regering haar handtekening onder een overeenkomst over Oosterweel. Er is een akkoord bereikt over het ‘radicaal haventracé’ in combinatie met een ‘Oosterweel light’. Alle Antwerpse stemmen, actiegroepen en politiek, kwamen gisteren al tot een overeenstemming.
    [naar artikel]
  17. Intendant Oosterweel: "Radicaal haventracé werkt" (27/02/2017 - De Redactie)
    Uit de eerste analyses blijkt dat het compromis over de Oosterweelverbinding in Antwerpen erin slaagt het doorgaand verkeer om te leiden, mits de nodige sturende maatregelen.
    [naar artikel]
  18. Weyts: 'Terug naar af als uitspraak Oosterweel bevestigd wordt' (13/04/2019 - De Morgen)
    'Als de Raad van State het advies van de auditeurs over Oosterweel volgt, moeten we van nul herbeginnen.' Dat zei Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) in het Vlaams Parlement. Opvallend: ook de meerder-heid had kritiek op Weyts.
    [naar artikel]
  19. Dit verandert het akkoord rond Oosterweel voor u (15/03/2017 - Het Nieuwsblad)
    De Vlaamse regering en de actiegroepen In Antwerpen hebben een historisch compromis gesloten over de Oosterweelverbinding. Wij gingen na wat dit nu precies voor u verandert.
    [naar artikel]
  20. EU-compromis over auteursrecht op internet (15/02/2019 - Het Belang van Limburg)
    StraatsburgInternetplatforms als YouTube, Instagram of Facebook moeten vergoedingen gaan betalen voor filmpjes, muziek of foto’s die gebruikers uploaden. Het EU-parlement, de EU-Commissie en de lidstaten hebben daarover een compromis bereikt.
    [naar artikel]
  21. Historische exit uit modderpoel Oosterweel? (04/04/2019 - De Morgen)
    In één klap vier jaar winst en een einde aan de oorlog rond Oosterweel. Dat aanbod krijgt de Vlaamse regering vandaag van Ademloos en stRaten-generaal. Daarvoor moet ze wel het Oosterweeltracé laten vallen voor Oosterweel-Noord, een variant waarop meerderheidspartijen Open Vld en CD&V achter de schermen aansturen.
    [naar artikel]
  22. Redder Oosterweel moet Uplace vlot trekken (12/01/2019 - De Standaard)
    Alexander D’Hooghe, de man die voor de beslissend doorbraak zorgde in het Oosterweel-dossier, mag een nieuwe knoop ontwarren. Hij is door de gemeente Machelen gevraagd een oplossing te vinden voor het grote lege industrieterrein waar Uplace had moeten verreizen, zo meldt De Tijd.
    [naar artikel]
  23. DISCUSSIE. Moeten Antwerpse werklozen een job bij Oosterweel krijgen? (17/07/2019 - Gazet van Antwerpen)
    “Het zou een enorme misser zijn als we Oosterweel niet gebruiken om de bijna 11.000 Antwerpenaren die al lang werkloos zijn, aan een goede job te helpen”, zegt Bjorn Cuyt, directeur van VDAB in de provincie Antwerpen. En dan heeft hij het alleen nog maar over de werklozen in de stad Antwerpen.
    [naar artikel]
  24. Intendant legt compromisvoorstel Oosterweel op tafel (07/02/2017 - De Redactie)
    In het nieuwe voorstel zou het stedelijk verkeer het Oosterweeltracé gebruiken en doorgaand verkeer een noordelijker tracé. De actiegroepen willen de verschillende scenario's laten doorrekenen en noemen een compromis "voorbarig".
    [naar artikel]
  25. Akkoord CDU en CSU: een compromis of eerder een wapenstilstand? (18/06/2018 - VRT NWS)
    De twee Duitse christendemocratische partijen, CDU en CSU, beide regeringspartijen, hebben een compromis bereikt over grenscontroles. Jeroen Reygaert beantwoordt vier vragen over het kersverse compromis dat de Duitse regeringscrisis moet ontmijnen.
    [naar artikel]
  26. Zwijndrecht: ‘Niet van plan om akkoord Oosterweel zomaar te slikken’ (16/03/2017 - De Standaard)
    De actiegroepen beloven hun klacht bij de Raad van State tegen Oosterweel in te trekken, maar daarmee zijn niet alle klagers mee. De gemeente Zwijndrecht en twee van haar inwoners moeten nog overtuigd. Ze vragen ‘bikkelharde garanties’, onder meer over een overkapping van de E17 tussen Zwijndrecht en Burcht.
    [naar artikel]
  27. Actiegroepen zien compromis in "Oosterweel light met radicaal haventracé" (22/02/2017 - De Redactie)
    Ademloos, Ringland en stRaten-generaal zijn bereid om zich achter een afgeslankte Oosterweelverbinding te scharen in combinatie met een noordelijk haventracé voor doorgaand verkeer van en naar het Waasland.
    [naar artikel]
  28. Oosterweel: juridische oorlog barst los (11/04/2019 - De Morgen)
    Anderhalve maand voor de verkiezingen barst de juridische oorlog rond Oosterweel los. Twee Groen-leden uit Zwijndrecht eisen bij de Raad van State de nietigverklaring van de milieustudie rond Oosterweel, met volle steun van hun partijtop. Als ze gelijk krijgen, moet het dossier terug naar af.
    [naar artikel]
  29. 'Oosterweel light' in de maak (07/02/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Er is een oplossing op komst voor het dossier Oosterweel. De stad, de Vlaamse regering en actiegroepen onderhandelen over een 'lightversie'. Dat
    [naar artikel]
  30. Zwijndrecht en burgers protesteren tegen Oosterweel: “Trekken onze klacht niet in” (16/03/2017 - Gazet van Antwerpen)
    Als het aan Zwijndrecht ligt, is de komst van Oosterweel nog altijd onzeker, ondanks het akkoord dat de Vlaamse overheid met de actiegroepen heeft gesloten. De gemeente Zwijndrecht en enkele burgers willen hun procedures tegen Oosterweel nog niet stopzetten.
    [naar artikel]
  31. Wat vindt Zwijndrecht van de 'njet' tegen Oosterweel? (12/01/2017 - Gazet van Antwerpen)
    Burgemeester van Zwijndrecht André Van de Vyver (Groen) zei donderdag nee tegen de bouwaanvraag voor Oosterweel. Volgens de politicus "moeten de plannen beter en verwachten wij meer van de Vlaamse regering". Gazet van Antwerpen ging de straat op in deelgemeente Burcht en vroeg de inwoners om hun mening over de beslissing van hun beleidsman.
    [naar artikel]
  32. Groen en sp.a willen uitvoering akkoord afdwingen: “Het parlementaire werk rond Oosterweel is stilgevallen” (04/05/2017 - Gazet van Antwerpen)
    We moeten een versnelling hoger schakelen in de uitvoering van het Toekomstverbond rond Oosterweel”, zeggen Groen en sp.a. Daarom dienen beide partijen samen een voorstel tot resolutie in met 25 punten om het historische akkoord voor de Antwerpse mobiliteit en leefbaarheid in daden om te zetten.
    [naar artikel]
  33. Servië bereid tot compromis met Kosovo (23/02/2018 - Het Laatste Nieuws)
    Servië is voor de beoogde toetreding tot de Europese Unie (EU) bereid een compromis te sluiten met Kosovo. "Maar voor elk compromis zijn twee...
    [naar artikel]
  34. “Huidige versie van Oosterweel werkt de files niet weg” (27/09/2019 - Metro)
    De Oosterweel-versie die momenteel wordt uitgewerkt, zal nog steeds voor veel fileleed en milieuoverlast zorgen. Dat besluit Groen uit de cijfers van het milieueffectenrapport, schrijven Gazet van Antwerpen en Het Nieuwsblad vandaag. “Door te kiezen voor het compromis van 60 procent auto’s en vrachtwagens en 40 procent openbaar vervoer en fietsers, wordt de huidige toestand er niet beter op”, zegt Wouter Van Besien. “Op sommige plaatsen zullen er zelfs meer auto’s rijden dan vandaag. En we gaan gigantisch veel geld uitgeven voor een infrastructuur die niet nodig is.” Groen roept daarom de Vlaamse onderhandelaars op om binnen het nieuwe regeerakkoord de belofte van het Toekomstverbond op te nemen: een modal split van 50/50 tegen 2030 voor de hele Antwerpse regio. bron: Belga Het bericht “Huidige versie van Oosterweel werkt de files niet weg” verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  35. Historisch akkoord over Oosterweel: regering zet vandaag handtekening onder overeenkomst (15/03/2017 - Gazet van Antwerpen)
    Vandaag zet de Vlaamse regering haar handtekening onder een overeenkomst over Oosterweel. Er is een akkoord bereikt over het ‘radicaal haventracé’ in combinatie met een ‘Oosterweel light’. Alle Antwerpse stemmen, actiegroepen en politiek, kwamen gisteren al tot een overeenstemming.
    [naar artikel]
  36. Oosterweel nog niet vrij van juridische zorgen (09/11/2017 - De Tijd)
    16:26 Ondanks de hoera-stemming binnen de Vlaamse regering over Oosterweel, blijft één Antwerps bedrijf zich verzetten bij de Raad van State.
    [naar artikel]
  37. Zo redden biologen beschermde orchideeën van Oosterweel (23/02/2018 - De Morgen)
    De voorbereidende Oosterweel-werken hebben gevolgen voor de grote keverorchis die op de Antwerpse Linkeroever groeit. De orchidee is beschermd en moet dus uitwijken naar een andere woonplaats.
    [naar artikel]
  38. Een tekentafel voor Oosterweel, en vlug (06/04/2019 - De Morgen)
    De politieke discussie over Oosterweel moet opnieuw een verkeerstechnisch dossier worden. En vlug wat, want 'de hartkransslagaders rond Antwerpen slibben langzaam dicht'.
    [naar artikel]
  39. “Huidige versie van Oosterweel werkt de files niet weg” (27/09/2019 - Het Laatste Nieuws)
    De Oosterweel-versie die momenteel wordt uitgewerkt, zal nog steeds voor veel fileleed en milieuoverlast zorgen. Dat besluit Groen uit de cijfers...
    [naar artikel]
  40. ‘Oosterweel is geen oplossing' (21/01/2017 - De Tijd)
    01:00 ‘Oosterweel leidt net al het verkeer naar het Sportpaleis, waar iedereen dan vast zal zitten’, zeggen de actiegroepen. Ze roepen de politici op uit hun kramp te komen en naar alternatieven te kijken.
    [naar artikel]
  41. Oosterweel-soepwordt nog wat dikker (12/04/2019 - De Morgen)
    U dacht dat de enige Oosterweel-discussie nog was of en hoe de Antwerpse ring overkapt zal worden? Dat is dan fout gedacht. Twee actiegroepen dreigen met een nieuw referendum over het traject. Het is een ultiem middel om de regering van gedachten te doen veranderen.
    [naar artikel]
  42. Alexander D'Hooghe doorbrak het Oosterweel-dilemma (15/03/2017 - De Redactie)
    Twintig jaar lang hebben de discussies over de ontsluiting van de Antwerpse ring het nieuws beheerst en nu is er dus een akkoord tussen de Vlaamse regeringen en de talrijke actiegroepen. Het compromis tussen verkeer en leefbaarheid dat nu op tafel ligt is, is grotendeels het resultaat van de aanpak van Alexander D'Hooghe, architect, professor en intendant voor de overkapping van de ring.
    [naar artikel]
  43. Thyssen doorprikt Oosterweel-illusie (05/04/2019 - De Morgen)
    Vlaanderen mag de kosten van de Antwerpse Oosterweel-verbinding niet zomaar negeren. Dat zegt eurocommissaris Marianne Thyssen (CD&V) over de begrotingstruc van de regering-Bourgeois. Dat betekent dat de Vlaamse begroting rood kleurt.
    [naar artikel]
  44. Wouter De Geest: 'Geen Oosterweel betekent afbouw van de haven' (17/01/2017 - De Tijd)
    20:09 Werkgevers in en rond de haven van Antwerpen slaan alarm over de berichten dat de Oosterweel-verbinding nog meer vertraging zou oplopen. 'Nog een paar jaar zo doorgaan, en we gaan failliet.'
    [naar artikel]
  45. Ademloos, stRaten-generaal en Ringland over de hertekende plannen voor Oosterweel: “Dit bewijst dat het Toekomstverbond werkt” (16/11/2019 - Gazet van Antwerpen)
    Maandag vindt in Antwerpen de 27ste Horta-avond plaats, een infovergadering van de burgerbewegingen over Oosterweel. Het wordt een spannende avond, zeggen organisatoren Wim Van Hees (Ademloos), Manu Claeys (stRaten-generaal) en Peter Vermeulen (Ringland). Ruim twee jaar na het sluiten van het Toekomstverbond willen de burgerbewegingen uitleggen hoe ze de oude plannen van Oosterweel-heavy hebben hertekend en uitpakken met de nieuwe plannen van Oosterweel-light. Dat die niet voor iedereen light genoeg zijn, daarvan zijn de heren zich volop bewust.
    [naar artikel]
  46. Tienduizenden auto’s moeten van de weg tijdens Oosterweel-werken (10/01/2017 - De Redactie)
    Zeker 20.000 tot 25.000 voertuigen moeten weg uit de avondspits tijdens de bouw van de Oosterweelverbinding in Antwerpen. Zo niet dreigt er een groot, chronisch verkeersinfarct rond de stad.
    [naar artikel]
  47. Actiegroepen gaan voor 'Oosterweel Light' (22/02/2017 - De Tijd)
    11:06 De Antwerpse actiegroepen steunen een compromisvoorstel voor Oosterweel, maakten ze bekend op een persconferentie.
    [naar artikel]
  48. Redder Oosterweel wil files oplossen met deelbusjes (17/09/2019 - De Tijd)
    07:14 Oosterweel-intendant Alexander D’Hooghe wil de mobiliteitsknoop in Vlaanderen ontwarren door deelbusjes via eigen rijvakken tussen hubs te laten rijden. ‘Openbaar vervoer is totaal zinloos op het plat...
    [naar artikel]
  49. De teloorgang van het ‘Belgisch compromis’ (31/01/2020 - Apache)
    Gedurende de gehele naoorlogse periode woog de Christelijke Volkspartij (CVP) op de Belgische politiek. Daar was een goede reden voor: de CVP was hét Belgisch compromis zelve, een evenwichtige vereniging van de rechtse en de linkse krachten. Dit compromis werd ook in de regeringsvorming aangewend: alternatief werd er met de socialisten en de liberalen geregeerd. De opkomst van de Nieuw-Vlaamse Alliantie bracht daar verandering in.
    [naar artikel]

Voor informatie mail naar [email protected]. Disclaimer.