Leerlingen die in het secundair de richting Grieks-wiskunde hebben gevolgd, hebben nadien in het hoger onderwijs de grootste slaagkansen. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Brecht Warnez (CD&V) heeft opgevraagd bij minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). [naar artikel]
Ruim een derde van de leerlingen uit het beroepssecundair onderwijs (bso) schrijft zich na het zevende jaar in voor een studie aan het hoger onderwijs. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van het Agentschap voor Hoger Onderwijs. De slaagkansen stellen teleur: amper 22% behaalt een bachelordiploma. Waarom wagen zoveel beroepsleerlingen zich dan toch aan deze haast onhaalbare klus? [naar artikel]
Leerlingen in het algemeen secundair onderwijs (ASO) kunnen straks een zevende jaar volgen om hun slaagkansen in het hoger onderwijs te vergroten. [naar artikel]
Een kwart van de leerlingen uit het beroepssecundair onderwijs (BSO) kiest na het zevende jaar voor een professionele bacheloropleiding aan een hogeschool. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van het Agentschap voor Hoger Onderwijs. Al is de kans op slagen klein: driekwart van de gestarte studenten behaalt geen diploma. "Ik wou aan mezelf, mijn ouders en mijn middelbare leerkrachten bewijzen dat ik wel kon verder studeren", getuigt Joke. [naar artikel]
“De overgang naar het Hoger Onderwijs is voor vele studenten een uitdaging. Samen met scholen secundair onderwijs denken we na hoe we kandidaat-studenten zo goed mogelijk kunnen voorbereiden op die stap.” vertelt Elke Martens, relatiebeheerder secundair onderwijs. Vorig jaar organiseerden we een op maat gemaakt programma voor de leerlingen uit het naamloos leerjaar. Dit is een algemeen zevende jaar dat leerlingen uit het beroeps secundair onderwijs voorbereid op het hoger onderwijs. [naar artikel]
Atheneum VOX Pelt zet een samenwerking op met hogeschool PXL om vanaf 1 september van volgend schooljaar een zevende voorbereidend jaar in te richten voor leerlingen uit het beroepsonderwijs. Dat extra jaar moet de slaagkansen van de studenten in het hoger onderwijs aanzienlijk vergroten. [naar artikel]
Het zevende specialisatiejaar voor leerlingen uit het beroepssecundair onderwijs wordt binnen twee jaar vervangen door een algemene vorming die de leerlingen voorbereidt op een verdere studie in het hoger onderwijs. Die hervorming behoort tot de modernisering van het secundair onderwijs. Heel wat Limburgse secundaire scholen hebben hier vragen rond en daarom organiseert hogeschool PXL een infomoment met als doel leerlingen maximale ontwikkelingskansen te bieden. [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil een zevende jaar invoeren, na het algemeen secundair onderwijs. Dat is dan een schakeljaar om leerlingen beter voor te bereiden op studies in het hoger onderwijs. Dat schrijft Het Nieuwsblad, op basis van Weyts' beleidsnota. [naar artikel]
Ook dit jaar volgden 75 BSO-leerlingen van verschillende scholen een traject op maat ter voorbereiding op het hoger onderwijs. “Tijdens onze vijf sessies zoomen we niet alleen in op het maken van een goede studiekeuze, we focussen eveneens op studievaardigheden”, vertelt Elke Martens, coördinator van het traject. Leerlingen uit het 7de naamloze leerjaar, dat specifiek voorbereidt op het hoger onderwijs, krijgen ook de kans om Hogeschool PXL van binnenuit te leren kennen. [naar artikel]
Om het tekort aan leerkrachten op te vangen, moet het onderwijs anders georganiseerd worden, meer zoals het hoger onderwijs. Daarvoor pleit Koen Pelleriaux, afgevaardigd bestuurder van het gemeenschapsonderwijs GO!. “Zet grotere groepen samen voor klassikaal onderwijs en begeleid leerlingen voor oefeningen en coaching in kleine groepjes”, verklaart hij. Hij pleit er ook voor om ambitieuze leerkrachten, zoals mensen die in de industrie werken, voor de klas te zetten om het niveau van de leerlingen op te krikken. [naar artikel]
Leerlingen uit Steinerscholen hebben in het hoger onderwijs een lager studierendement dan de gemiddelde afgestudeerde uit het algemeen secundair onderwijs (aso). Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) op een vraag van Vlaams Belang-parlementslid Roosmarijn Beckers. [naar artikel]
Leerlingen uit Steinerscholen hebben in het hoger onderwijs een lager studierendement dan de gemiddelde afgestudeerde uit het algemeen secundair onderwijs (ASO). Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) op een vraag van Vlaams Belang-parlementslid Roosmarijn Beckers. [naar artikel]
Afgelopen maandag kwam Hogeschool Zuyd uit Nederland een gastcollege geven voor de leerlingen van het zesde jaar van Atheneum Campus Van Eyck. Er werd vooral gesproken over de structuur van het hoger onderwijs in Nederland, de studiekosten en de aanmeldingsprocedures. Daarnaast werden de verschillende opleidingen aan Hogeschool Zuyd belicht. [naar artikel]
Steeds meer leerlingen in Vlaanderen kiezen ervoor naar een steinerschool te gaan. Maar uit cijfers van het departement Onderwijs blijkt dat leerlingen uit zo’n school in het hoger onderwijs slechter presteren dan de gemiddelde leerling. “We zijn het aan het onderzoeken.” [naar artikel]
Om het lerarentekort op te vangen, moet het gehele onderwijs meer zoals het hoger onderwijs georganiseerd worden. Daarvoor pleit Koen Pelleriaux, afgevaardigd bestuurder van het gemeenschapsonderwijs (GO!). ‘Zet grotere groepen samen voor klassikaal onderwijs en begeleid leerlingen bij oefeningen in kleine groepen.’ [naar artikel]
Verder studeren, een studierichting kiezen, op kot gaan, ... Hoe begin je eraan? Om de leerlingen en hun ouders te helpen bij hun studiekeuze, organiseerde het Inspirocollege zoals elk jaar de infoavond 'Op naar het hoger onderwijs'. [naar artikel]
Don Bosco Genk startte dit schooljaar met het ‘project zelfstandig werken’ voor de leerlingen van het zesde jaar in de richtingen Lichamelijke Opvoeding en Sport, Sociaal Technische Wetenschappen en Schoonheidsverzorging. Doel is om de leerlingen te begeleiden in het zelfstandig verwerken van leerstof en ze zo voor te bereiden op hoger onderwijs. In september 2021 wordt dit project uitgebreid met een open leercentrum in het vijfde jaar, waar de leerlingen gecoacht worden in zelfstandig werken. [naar artikel]
Leerlingen uit Steinerscholen hebben in het hoger onderwijs een lager studierendement dan de gemiddelde afgestudeerde uit het algemeen secundair... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.