Wetenschapper van de Vrije Universiteit Brussel Tom Deliens heeft tijdens een onderzoek in het universiteitsrestaurant ontdekt dat een combinatie van twee of vier “nudges”, zogenaamde subtiele duwtjes in de rug, de consumenten meer fruit doet eten. Toch blijkt dat het effect van “nudging” nog te beperkt is voor een gedragsverandering op grote schaal. In het […] Het bericht Voedingsdriehoek en groene hartjes doen meer fruit eten verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Een Koreaanse supermarkt krijgt veel lof van hun klanten omdat ze een simpel, maar ingenieuze verpakking hebben aangeboden waardoor er minder bananen moeten worden weggegooid. “Genieën aan het werk bij E-market”, klinkt het op Twitter. Klanten van de Koreaanse supermarkt E-market worden voortaan aangemoedigd om hun nieuwe verpakking te kopen, waarbij zes bananen in één […] Het bericht Ingenieuze verpakking toont welke bananen rijp zijn verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Consumenten kopen meer en meer bij kleine Belgische webwinkels, die zo de concurrentie aangaan met de grote spelers. Dat blijkt uit cijfers van sectorfederaties Becommerce en Safeshops. Verkoopcijfers van heel kleine en kleine bedrijven stegen met 63 procent. [naar artikel]
De mensapen in de Antwerpse Zoo en Planckendael staan sinds kort op groentedieet. In plaats van 2 kilogram fruit per dag krijgt elk dier nog maar twee stukken fruit. ‘Het fruit dat we hier kopen, verschilt erg van de vruchten die de dieren in de natuur vinden en eten’, legt dierennutritioniste Roxanne Van Riemsdijk uit. ‘Gecultiveerd fruit bevat veel meer suikers en veel minder vezels dan natuurlijk fruit.’ [naar artikel]
De trend richting elektrische auto's wordt sterker en meer dan een op de drie Belgische consumenten is van plan om een elektrische of hybride auto te kopen. Dat blijkt uit Deloitte's 2021 Global Automotive Consumer Study, een bevraging van ruim 24.000 consumenten in 23 landen, onder wie ruim duizend Belgen. [naar artikel]
We kopen meer groenten en fruit en minder vlees. Dat blijkt uit cijfers van Buurtsuper.be, de Unizo-organisatie van zelfstandige voedingshandels.... [naar artikel]
Het Limburgse bedrijf Fruit at Work levert dit schooljaar gratis fruit aan 50.000 leerlingen. Ze doen dat in het kader van het Oog voor Lekkers-project van de Vlaamse overheid en de Europese Unie. Dankzij die subsidies kunnen lagere scholen één dag per week gratis fruit aanbieden aan de leerlingen. En dat is meer dan ooit nodig, want maar al te vaak sturen ouders hun kinderen zonder gezond tussendoortje naar school. [naar artikel]
In heel wat Britse warenhuizen is het dezer dagen rantsoeneren als het aankomt op groenten en fruit. Zo verbieden winkels klanten om meer dan drie stukken van eenzelfde groente of fruit aan te kopen, en zijn producten via de online supermarkten al helemaal niet meer beschikbaar. [naar artikel]
Almaar meer particulieren met een eigen appelboom laten het fruit persen tot sap bij Pipo in Sint-Truiden. Nu er bij de familie Porreye met de perenpluk begonnen is, schiet het persen van appelen door het dak. Er wordt zo minder verspild, dat is een feit. Maar door corona willen we meer dan ooit lokaal kopen en de achtergrond van de producten kennen. Bij Pipo bekom je sap van je eigen appelboom. 100 kilo fruit is goed voor een 60 à 70 liter. [naar artikel]
Een meloen die je plots toeroept om vooral ander fruit te kiezen in de winkel. Of een worst die een conversatie met je aangaat. Het was in een Amerikaanse supermarkt even schrikken voor sommige consumenten, toen ze beetgenomen werden door komiek Seth Rogen. [naar artikel]
De omvang van de schade door de zonneverbranding van het fruit wordt steeds meer zichtbaar. Wat gebeurt er met het verbrande fruit? [naar artikel]
Frankrijk introduceert een bonussysteem om consumenten aan te moedigen hun kleding en versleten schoenen te repareren in plaats van ze weg te gooien en nieuwe te kopen. Vanaf oktober kunnen consumenten profiteren van een korting van 6 euro tot 25 euro per reparatie. [naar artikel]
Ondanks alle goede raadgevingen eten we steeds minder fruit. Dat is deels te wijten aan de kostprijs: zo wordt fruit alsmaar duurder en kost het soms ook meer dan bijvoorbeeld koeken. Appels staan nog steeds bovenaan het lijstje van het favoriete fruit. [naar artikel]
De verkoop van fruit aan bedrijven en particulieren is het eerste deel van de zomer met minstens 20 procent gestegen in vergelijking met vorig jaar. Dat is veel, maar logisch aangezien meer mensen fruit eten met het warme weer. Maar wie fruit eet, wacht daar best niet te lang mee. Net door de extreem warme temperaturen wordt fruit sneller rot. [naar artikel]
Bakkers die wat brood op overschot hebben of supermarkten die nog snel enkele kilo's appels willen verkopen? Dankzij de Rekub-app kunnen consumenten meteen zien welke handelaars hun overschotjes met korting aanbieden. [naar artikel]
Het provinciebestuur wil de Limburgers stimuleren om meer lokale producten te kopen. Daarom lanceert het een online platform. Dit initiatief komt niet uit de lucht gevallen. Het systeem van de korte keten waarbij consumenten rechtstreeks bij de producent koop wint aan populariteit. Dat zien we ook in het wijnkasteel Genoels-Elderen in Riemst. [naar artikel]
De kans dat je nog nooit hebt horen rondbazuinen dat fruit te veel suiker zou bevatten en dat je na je avondeten best geen fruit meer eet, is klein. Maar zit er ook écht waarheid in die uitspraken? Voedingsexperte Karolien Olaerts licht toe: “een valkuil met fruit kan zijn dat je het gebruikt als gezonde vervanger terwijl je zin hebt in iets anders.” [naar artikel]
Winkeliers die rond Valentijn speciale promoties voeren, doen dat eigenlijk beter doorheen het hele jaar. Op meer dan 80 procent van de Vlaamse consumenten hebben zulke gelegenheidsgebonden acties weinig effect, omdat ze geen lingerie kopen voor een speciale reden. [naar artikel]
Uit grootschalig Belgisch-Brits onderzoek blijkt dat nog geen een op de tien consumenten bepaalde voedingsproducten koopt omdatze duurzaam zijn. Bij de meeste consumenten spelen labels als ‘eco’ of ‘bio’ amper mee. Als het erop aankomt, is het de prijs die bepaalt wat we kopen. En dat geldt nog meer bij jongeren. [naar artikel]
Een verfrissend stukje watermeloen of frisse frambozen: in de zomer eten we al eens graag een stuk fruit als dessert. De kans dat je nog nooit hebt horen rondbazuinen dat fruit te veel suiker zou bevatten en dat je na je avondeten best geen fruit meer eet, is klein. Maar zit er ook waarheid in die uitspraken? Voedingsexperte Karolien Olaerts legt het voor eens en altijd uit. [naar artikel]
Eco, bio, fair trade: we hechten er veel belang aan, tot we de supermarkt binnenwandelen. Uit grootschalig Belgisch-Brits onderzoek blijkt dat nog geen één op de tien consumenten bepaalde voedingsproducten koopt, omdat ze duurzaam zijn. Bij de meeste consumenten spelen labels als ‘eco’ of ‘bio’ amper mee. Als het erop aankomt is het de prijs die bepaalt wat we kopen. En dat geldt nog meer bij jongeren. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.