De Nederlanders drukken straks het gaspedaal wat minder hard in. De regering heeft er beslist dat de maximale snelheid op snelwegen er overdag zal zakken tot 100 kilometer per uur. De Belgische snelwegen – van de gevaarlijkste in heel Europa – zouden er volgens experten wel bij varen, mochten wij het Nederlandse voorbeeld volgen. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) investeert 1,4 miljard in vlotter en veiliger verkeer. Een investeringsplan bundelt ook alle werken, zodat de hinder maximaal wordt beperkt. “Maar overal een klein beetje investeren, maakt het verkeer niet vlotter of veiliger”, reageren experts sceptisch. [naar artikel]
700 dodelijke verkeersslachtoffers per jaar: daarmee ligt onze kans om te sterven in het verkeer dubbel zo hoog als in Nederland. Oppositiepartij... [naar artikel]
Geen voetgangerslicht meer aan de overkant van de straat, maar vlak bij de plaats waar je wil oversteken: dit moet het verkeer op kruispunten fors veiliger maken. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft enkele proefprojecten lopen. De nieuwe regeling zou ook tot minder verkeersagressie tegen voetgangers leiden. [naar artikel]
De stad Gent voorziet binnenkort filmpjes die studenten moeten tonen en leren hoe ze zich veiliger kunnen verplaatsen met de fiets. "Het is voor nieuwe studenten soms wennen, ze zijn rustiger verkeer in een dorp gewoon. De attitude in een stad is anders. Fietsers moeten ook rekening houden met tramverkeer", stelt de stad. De filmpjes zullen online verspreid worden. [naar artikel]
In Antwerpen stelt het stadsbestuur vandaag een 10-punten plan voor om de verkeersveiligheid en de mobiliteit in de stad te versterken. Het plan komt er na drie dodelijke ongevallen met fietsers, vorige maand. Er klonk toen felle kritiek op het stadsbestuur omdat het nog amper werk heeft gemaakt van conflictvrije kruispunten waar zwakke weggebruikers niet in conflict komen met gemotoriseerd verkeer. Dit zijn de maatregelen uit het plan die het verkeer in Antwerpen veiliger moeten maken: [naar artikel]
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voerde midden maart 2019 op de A12 de fel besproken en gecontesteerde maximaal conflictvrije lichtenregeling in. Bijna een jaar en een aantal tussentijdse aanpassingen later blijkt de toestand zich te hebben genormaliseerd en is hij zelfs verbeterd. Het verkeer verloopt er veiliger en vlotter dan tevoren. Dat maakt AWV op uit een eerste, voorzichtige evaluatie. [naar artikel]
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voerde midden maart 2019 op de A12 de fel besproken en gecontesteerde maximaal conflictvrije lichtenregeling in. Bijna een jaar en een aantal tussentijdse aanpassingen later blijkt de toestand zich te hebben genormaliseerd en is hij zelfs verbeterd. Het verkeer verloopt er veiliger en vlotter dan tevoren. Dat maakt AWV op uit een eerste, voorzichtige evaluatie. [naar artikel]
Veiligheidsinstituut Vias roept politici via een tienpuntenprogramma op het verkeer drastisch veiliger te maken. Opvallendste voorstellen: de helm verplichten voor fietsers jonger dan veertien, een compleet alcoholverbod voor motorrijders én snelheidscontroles door privébedrijven. ‘Want de politie heeft te weinig manschappen.’ [naar artikel]
Het gemeentebestuur van Rumst wil een veiliger en vlotter berijdbaar kruispunt aan het einde van de expresweg N171. Het Agentschap Wegen en Verkeer is helemaal mee, maar kan pas volgend najaar verkeerslichten garanderen. Rumst zet dan maar zelf verkeerslichten. [naar artikel]
Op de Hundelgemsesteenweg in Merelbeke, ter hoogte van de Guldensporenlaan, zal de rotonde worden vervangen door een turborotonde. Die zou moeten zorgen voor een vlottere doorstroming van en naar de R4, E40 en E17. Volgens Groen Merelbeke zijn de fietspaden in de nieuwe plannen onveilig, maar Agentschap Wegen en Verkeer maakt zich sterk dat de turborotonde wel veiliger is voor de fietsers. [naar artikel]
BrusselVeiligheidsinstituut Vias roept politici via een tienpuntenprogramma op het verkeer drastisch veiliger te maken. Opvallendste voorstellen zijn een verplichting van fietshelmen te verplichten voor -14-jarigen, een compleet alcoholverbod voor motorrijders én snelheidscontroles door privébedrijven. “Want de politie heeft te weinig manschappen.” [naar artikel]
Frankrijk wil op 30.000 van zijn kruispunten de verkeerslichten weg, "om het verkeer vlotter te doen verlopen". Touring en VAB willen dat België [naar artikel]
Woningen, scholen en andere gebouwen moeten snel verduurzamen. Hoe gaan we dat betalen? Nederland maakt vaart met goedkope leningen die zichzelf terugbetalen via een lagere energiefactuur. Je zou gek zijn om dat niet te doen.’ [naar artikel]
Regio’s in Frankrijk, Nederland en Duitsland tellen minder nieuwe coronagevallen per inwoner dan Vlaanderen. Zijn we dus veiliger in het buitenland? En doen buitenlandse toeristen er wel goed aan te komen? [naar artikel]
Sinds woensdagmorgen is er een nieuwe verkeersregeling van kracht op de E19 aan de grensovergang in Meer (Hoogstraten). Het personenvervoer richting Nederland wordt er gescheiden van het vrachtvervoer, om zo het verkeer veiliger te maken. Dinsdag kwam nog een Nederlandse bestuurder om het leven bij ongeval. [naar artikel]
In Messenger, de berichten-app van Facebook, is het nu voor iedereen mogelijk om end-to-endversleuteling in te schakelen. Het is verstandig om dat te doen. Maar wat betekent het en waarom zou je het moeten aanzetten? [naar artikel]
De wet overtreden om als fietser veiliger door het verkeer te rijden? Verkeersdeskundigen Johan De Mol en Dirk Lauwers vinden dat geen probleem. De zoon van Johan De Mol kreeg een boete omdat hij tegen de richting reed om vier gevaarlijke kruispunten te vermijden. “Tegen de wet, maar wel veiliger. Daar had de rechter dus oren naar.” [naar artikel]
Met trein en plooifiets kwam federaal minister van verkeer Georges Gilkinet (Ecolo) dinsdagnamiddag naar Antwerpen voor de eerste bijeenkomst van ‘gewone burgers’ die hun zeg mogen doen in aanloop naar zijn actieplan voor de verkeersveiligheid. Zes van die burgerpanels zijn gepland, Antwerpen beet de spits af. De visie van de minister zelf is duidelijk: “Ja, ik heb gehoord van het drama met de twee kinderen in de Lange Leemstraat. Ik wil hier geen polemiek beginnen, maar we zouden altijd prioriteit moeten geven aan de kwetsbare weggebruiker.” [naar artikel]
Vlaanderen zal volgend jaar 1,4 miljard euro investeren in vlotter en veiliger verkeer. Dat is een stijging van 64 procent tegenover de 907 miljoen... [naar artikel]
Moeten er eerst doden vallen voor er wat gedaan wordt aan onveilige situaties op de weg? De vraag rijst na elk verkeersdrama. Mobiliteitsexpert Tim... [naar artikel]
Aan de Antwerpsestraat in Mortsel zijn wegenwerken begonnen. De rechterrijstrook richting Antwerpen wordt er verlengd, om het verkeer op het kruispunt veiliger en vlotter te doen verlopen. Dat brengt de komende twee weken wel extra verkeershinder met zich mee. Want het verkeer naar Antwerpen moet er tijdelijk over de busstrook. [naar artikel]
De wet overtreden om als fietser veiliger door het verkeer te rijden? Voor de verkeersdeskundigen Johan De Mol en Dirk Lauwers is dat geen probleem. Naar aanleiding van een boete die de zoon van Johan De Mol kreeg, omdat hij uit veiligheidsoverwegingen tegen de richting reed, doen ze een oproep aan de fietsers. “Vecht zulke boetes aan bij de rechtbank.” [naar artikel]
Wie tijdens het Hemelvaartsweekend de Antwerpse Ring wil nemen richting Nederland, moet rekening houden met ernstige hinder ter hoogte van de Kennedytunnel. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) vernieuwt er dan de verlichting en de brandwerende platen. Daardoor zal het verkeer vier dagen lang moeten omrijden via de Grote Ring. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.