Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
BusinessAM

Mystery calls zijn een maat voor niets

20/11/2019 - 07:25
"De mystery calls op de arbeidsmarkt leveren voorlopig geen enkel resultaat op. Tot nu toe werd er voor vier mogelijke gevallen van discriminatie een aanvraag ingediend om mystery calls uit te voeren. Slechts in twee gevallen kwam er toestemming, telkens konden er geen inbreuken vastgesteld worden. Dat blijkt uit een antwoord van minister van Werk […] Het bericht Mystery calls zijn een maat voor niets verscheen eerst op Metro."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. ‘Dit systeem is in elkaar gestoken om niet te werken’: mystery calls zijn een maat voor niets (28/09/2021 - De Morgen)

De praktijktests bij sollicitaties of zogenaamde mystery calls hebben in drie jaar tijd amper resultaat opgeleverd. Daardoor kan discriminatie bij sollicitaties nog steeds onvoldoende aangepakt worden. De wet is gemaakt om te mislukken, klinkt het intussen. [naar artikel]


2. Mystery calls leveren niets op (20/11/2019 - Het Belang van Limburg)

De mystery calls op de arbeidsmarkt leveren voorlopig geen enkel resultaat op. Tot nu toe werd er voor vier mogelijke gevallen van discriminatie een aanvraag ingediend om mystery calls uit te voeren. Slechts in twee gevallen kwam er toestemming, telkens konden er geen inbreuken vastgesteld worden. Dat blijkt uit een antwoord van minister van Werk Nathalie Muylle (CD&V) op een vraag van onder meer Evita Willaert (Groen), schrijft De Morgen. [naar artikel]


3. Een jaar ‘mystery calls’ zonder resultaat (25/03/2019 - Het Belang van Limburg)

Bijna een jaar nadat het gebruik van ‘mystery calls’ tegen arbeidsmarktdiscriminatie mogelijk gemaakt werd, is de techniek nog nooit gebruikt. Dat schrijft De Morgen. Volgens minister van Werk Kris Peeters (CD&V) zijn er wel vier dossiers lopende “waarin mystery calls ingezet zijn of zullen worden.” [naar artikel]


4. Mystery calls houden ons alert en zijn dus een goede zaak (11/01/2018 - Gazet van Antwerpen)

Vanaf maart mag de sociale inspectie mystery calls gebruiken om bedrijven te controleren op het discrimineren van kandidaat-werknemers. Dat is goed nieuws. Mystery calls zijn geen wondermiddel, ze zullen de discriminatie niet uit de wereld helpen. Maar deze beslissing is wel een krachtig signaal van de regering dat het haar menens is met haar strijd tégen discriminatie en vóór een gezonde arbeidsmarkt. [naar artikel]


5. Straks mystery calls in dienstensector (19/10/2017 - Het Laatste Nieuws)

In de loop van volgend jaar komen er zogenaamde mystery calls bij Vlaamse dienstenchequebedrijven. [naar artikel]


6. Vlaamse dienstenchequesector gaat mystery calls invoeren tegen discriminatie (18/10/2017 - Knack)

In de loop van volgend jaar komen er zogenaamde 'mystery calls' bij Vlaamse dienstenchequebedrijven. De bedoeling is om na te gaan hoe zo'n bedrijf reageert op een discriminerende vraag van een klant en hen hiertegen te wapenen. Het initiatief voor de mystery calls gaat uit van de werkgevers, ter uitvoering van het actieplan van minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) tegen discriminatie in de dienstenchequesector. [naar artikel]


7. Vakbonden reageren negatief op mystery calls door de werkgevers in de dienstenchequesector (19/10/2017 - VRT NWS)

Dat de werkgevers uit de sector van de dienstencheque met mystery calls gaan starten om discriminatie aan te pakken, is volgens de vakbonden een "gemiste kans". "Want de werkgevers organiseren die mystery calls zelf. Vakbonden, overheid of andere partners worden er niet bij betrokken", zegt het vakbondsfront donderdag, daags na de aankondiging. [naar artikel]


8. ‘Het doordrukken van de mystery calls is in tegenspraak met afspraken’ (04/07/2017 - De Standaard)

NV-A is geen voorstander van het voorstel van Minister Peeters om de mystery calls toch door te voeren. Open VLD ziet er wel graten in, maar stelt een aantal garanties voor. [naar artikel]


9. Een jaar mystery calls zonder resultaat (25/03/2019 - Metro)

Bijna een jaar nadat het gebruik van mystery calls tegen arbeidsmarktdiscriminatie mogelijk gemaakt werd, is de techniek nog nooit gebruikt. Dat schrijft De Morgen. Volgens minister van Werk Kris Peeters (CD&V) zijn er wel vier dossiers lopende “waarin mystery calls ingezet zijn of zullen worden.” Een deel van de oorzaak moet worden gezocht bij het […] Het bericht Een jaar mystery calls zonder resultaat verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


10. Peeters dreigt met mystery calls (06/04/2019 - De Morgen)

Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) laat onderzoeken hoe de overheid mystery calls kan uitvoeren om discriminatie op de arbeidsmarkt op te sporen. N-VA en Open Vld zijn tegen. [naar artikel]


11. Sp.a legt 'mystery calls' voor arbeidsmarkt opnieuw op tafel in de Kamer (24/06/2020 - Het Laatste Nieuws)

Sp.a-fractieleidster Meryame Kitir heeft een wetsvoorstel ingediend om zogenaamde mystery calls op de arbeidsmarkt in te voeren, om discriminatie... [naar artikel]


12. Regering geeft groen licht voor "mystery calls" (11/01/2018 - VRT NWS)

Sociale Inspecteurs mogen zich bij bedrijven binnenkort voordoen als (potentiële) klanten of werknemers om discriminatie aan te tonen. De Kamer heeft vandaag immers het licht op groen gezet voor die zogeheten mystery calls. Unia reageert tevreden maar zegt dat dit nog maar een begin is, "Praktijktesten Nu" vreest dat de mystery calls een doodgeboren kind zullen worden. [naar artikel]


13. Peeters' "mystery calls": voor de ene te veel, voor de andere te weinig (04/07/2017 - De Redactie)

Coalitiepartners, werkgeversverenigingen, vakbonden... Iedereen heeft bedenkingen bij de invoering van mystery calls, dat zijn anonieme praktijktests in de strijd tegen discriminatie op de arbeidsmarkt. [naar artikel]


14. Zowel Groen als Vlaams Belang hekelen houding N-VA over mystery calls (04/07/2017 - Het Laatste Nieuws)

Oppositiepartij Groen roept minister van Werk Kris Peeters op om, ondanks het verzet van N-VA, door te zetten met de invoering van mystery calls. [naar artikel]


15. Vlaamse dienstenchequesector gaat ‘mystery calls’ invoeren (18/10/2017 - Het Belang van Limburg)

In de loop van volgend jaar komen er zogenaamde ‘mystery calls’ bij Vlaamse dienstenchequebedrijven. De bedoeling is om na te gaan hoe zo’n bedrijf reageert op een discriminerende vraag van een klant en hen hiertegen te wapenen. [naar artikel]


16. Peeters drukt mystery calls door (04/07/2017 - Het Nieuwsblad)

Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) heeft zijn voorontwerp van de wet over mystery calls rondgestuurd en wil het zo snel mogelijk afkloppen binnen de regering. Peeters wil niet langer wachten om de discriminatie op de arbeidsmarkt aan te pakken. [naar artikel]


17. Unia vindt mystery calls goed idee: 'Verborgen patronen komen aan de oppervlakte' (25/11/2016 - Knack)

Unia-directrice Els Keytsman valt Kris Peeters bij in zijn pleidooi voor mystery calls. 'De klassieke methodes waarover de inspectiediensten nu beschikken, leveren inderdaad heel weinig op', zegt ze. [naar artikel]


18. Peeters zet plannen voor mystery calls door ondanks kritiek van coalitiepartners (05/07/2017 - Het Laatste Nieuws)

Minister van Werk Kris Peeters zet zijn voorstel om mystery calls - of anonieme praktijktests - in te voeren door, ondanks verzet van [naar artikel]


19. CD&V wil ‘mystery calls’ discriminatie hervormen: “Vorig jaar amper twee dossiers” (13/09/2020 - Het Nieuwsblad)

CD&V legt het gevoelige dossier van de praktijktesten opnieuw op tafel. Kamerleden Nahima Lanjri en Nawal Farih dienen een wetsvoorstel in om de zogenaamde mystery calls te hervormen. Dat schrijft De Zondag. [naar artikel]


20. Kris Peeters legt mystery calls weer op tafel (21/03/2017 - De Tijd)

19:24 Minster van werk Kris Peeters (CD&V) heeft een wetsontwerp klaar om mystery calls in te zetten bij de strijd tegen discriminatie op de arbeidsmarkt. Coalitiepartner N-VA is niet helemaal mee. [naar artikel]


21. ‘Mystery calls’ door dienstenchequesector “biedt onvoldoende garantie tegen discriminatie” (19/10/2017 - Het Belang van Limburg)

Dat vindt het Het Minderheidsforum. Het forum plaatst enkele kanttekeningen bij de “mystery calls”die de Vlaamse dienstenchequesector gaat invoeren, om na te gaan hoe zo’n bedrijf reageert op een discriminerende vraag van een klant en hen hiertegen te wapenen [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!