De autoluwe binnenstad van Mechelen breidt uit met de IJzerenleen en de Onze-Lieve-Vrouwestraat. Eind dit jaar moet daar meer duidelijkheid over zijn. Bij bekende familiezaken met een traditie van decennia handel drijven, heerst ongerustheid en zelfs boosheid. [naar artikel]
De autoluwe binnenstad in Mechelen wordt vanaf 31 maart uitgebreid met de Onze-Lieve-Vrouwestraat, de IJzerenleen en enkel straatjes daartussen. Voor de Onze-Lieve-Vrouwestraat worden tijdelijke maatregelen getroffen, de definitieve invulling kan pas gebeuren nadat de Adegemstraat werd heraangelegd. [naar artikel]
Mechelen gaat de autoluwe zone in de stad verder uitbreiden. Onder andere de IJzerenleen en de Onze-Lieve-Vrouwestraat mag je niet meer in met de wagen. Als je er woont of een speciale vergunning hebt, mag het wel nog. [naar artikel]
Filerijden in de Hoogstraat, gezellig en rustig flaneren in de Onze-Lieve-Vrouwestraat en op de IJzerenleen. De eerste zaterdag na de uitbreiding van de autoluwe binnenstad in Mechelen was er eentje van uitersten. Voor wie zijn auto net buiten de binnenstad kwijt wil, zijn er heel wat alternatieven. “Het is aan ons om onze klanten te sensibiliseren”, klinkt het bij een handelaar. [naar artikel]
Tijdens het Knack-debat in Hasselt bleken zowel de meerderheid als oppositie, behalve Vlaams Belang, te vinden voor een autoluwe binnenstad. De Hasselaars weten wat hen te wachten staat na 14 oktober, ongeacht of de huidige meerderheid van Groen en SP.A of N-VA de verkiezingen wint. Met Vlaams Belang wenst toch niemand samen te werken. [naar artikel]
LEES OOK. “Hasseltse binnenstad autoluw vanaf 2020” [naar artikel]
Vanaf 2024 moet 83 procent van de straten in de Antwerpse binnenstad voetgangerszone of autoluwe zone worden. Dat heeft schepen voor mobiliteit Koen Kennis aangekondigd. In de binnenstad zal ook bewonersparkeren ingevoerd worden. [naar artikel]
De autoluwe binnenstad in Mechelen breidt vanaf eind maart gefaseerd uit met de IJzerenleen en een eerste gedeelte van de Onze-Lieve-Vrouwestraat. Die laatste wordt vanaf volgend jaar volledig vernieuwd. Dat maakte het stadsbestuur woensdagmiddag bekend. [naar artikel]
Vanaf 2024 moet 83 procent van de straten in de Antwerpse binnenstad voetgangerszone of autoluwe zone worden. Dat heeft schepen voor mobiliteit Koen Kennis aangekondigd. In de binnenstad zal ook bewonersparkeren ingevoerd worden. [naar artikel]
Leuven heeft rond de autoluwe zone in de binnenstad, die afgelopen maanden werd uitgebreid in het kader van het nieuwe verkeerscirculatieplan, [naar artikel]
Groen zet maandag twee symbooldossiers op de agenda van de Antwerpse gemeenteraad. Zowel het voorstel voor een autoluwe binnenstad als een oplossing voor de wachtrijen voor sociale woningen worden er besproken. Dat schrijft De Morgen. Nu burgemeester Bart De Wever (N-VA) heeft aangegeven dat hij wil "verzoenen" met links, lijkt dit op een test van de linkerzijde. "Ik ben benieuwd", zegt voorzitter Wouter Van Besien. [naar artikel]
De volledige binnenstad van Hasselt moet 1 grote fietszone worden. Dat past in de plannen van de stad om van Hasselt een autoluwe binnenstad te maken. [naar artikel]
In anderhalve maand tijd hebben bijna tweeduizend bestuurders de nieuwe autoluwe zone in de Mechelse binnenstad genegeerd, gemiddeld 44 chauffeurs per dag. Vooral op de IJzerenleen gebeuren overtredingen. Voorlopig zonder boetes, maar dat verandert binnenkort. [naar artikel]
Mechelen is na Kortrijk de tweede stad in ons land die haar hele binnenstad omvormt tot een fietszone. In zo’n gebied mogen auto’s fietsers niet inhalen. Mechelen voert de zone in vanaf november. [naar artikel]
De komst van de autoluwe zone in de binnenstad van Parijs is uitgesteld tot 2024. Oorspronkelijk stond 2022 op de agenda om auto’s in de eerste vier arrondissementen te verbannen. Burgemeester Anne Hidalgo wil Parijs zo een groener en gezonder imago doen uitstralen. In 2020 trok Anne Hidalgo (PS) naar de kiezers met de belofte […] [naar artikel]
Naar jaarlijkse gewoonte vond er een autoluwe schoolweek plaats in GBS De Herik en GBS De Zevensprong. Iedereen werd aangemoedigd om te voet of per fiets naar school te komen. Thema van deze autoluwe schoolweek was 'word mijn maat op straat'. [naar artikel]
In een open brief uiten de bewoners van de Louizastraat in Mechelen hun ongerustheid over de geplande uitbreiding van de autoluwe zone in het stadscentrum. Volgens de buurtbewoners zal het extra verkeer dat te straat te slikken krijgt, zorgen voor erg gevaarlijke situaties. [naar artikel]
De N-VA wil de Antwerpse binnenstad tussen Leien, Scheldekaaien en Brouwersvliet autoluw maken. Alle straten moeten er worden omgevormd tot woonerven. De enige uitzonderingen zijn de belangrijkste assen waar trams rijden en de parkeerroute die wagens volgen. Auto's en ook fietsen zullen in die zone nog maar 20 kilometer per uur mogen rijden. Dat staat in het nieuwe plan Antwerpen Wandelstad, dat vandaag voorgesteld werd. [naar artikel]
Vanaf volgend jaar is elke straat in de hele Hasseltse binnenstad een fietsstraat. Dat betekent dat binnen de kleine ring de fietser altijd voorrang heeft en dat automobilisten niet mogen inhalen. Het is een nieuwe stap in de richting van een autoluwe provinciehoofdplaats. Tijdens de zomervakantie was er wel al de autovrije zomerstad. Die wordt positief geëvalueerd. Vandaag is er een wirwar aan regels. Per 1 januari regeert de duidelijkheid. [naar artikel]
Groen heeft vanavond twee symbooldossiers op tafel gelegd in de Antwerpse gemeenteraad: de invoering van een autoluwe binnenstad en de aanpak van... [naar artikel]
Groen heeft vanavond twee symbooldossiers op tafel gelegd in de Antwerpse gemeenteraad: de invoering van een autoluwe binnenstad en de aanpak van... [naar artikel]
Groen heeft vanavond twee symbooldossiers op tafel gelegd in de Antwerpse gemeenteraad: de invoering van een autoluwe binnenstad en de aanpak van... [naar artikel]
Vanaf november krijgt Mechelen er in één klap 30 kilometer aan nieuwe fietsstraten bij. In alle 179 straten in de binnenstad is het vanaf dan verboden voor automobilisten om fietsers in te halen. De fietsers die we vrijdag aanspraken over de plannen zijn alvast unaniem lovend. [naar artikel]
De Antwerpse binnenstad is vandaag voor de zeventiende keer op rij autovrij, tussen 10 en 18u. Op zo’n dag rijst de vraag of het niet tijd wordt om de auto permanent in delen van het centrum te weren. Veel steden doen het al. Ook in Amsterdam worden sinds vorig jaar verregaande maatregelen genomen om de auto van zijn troon te stoten. Kan Antwerpen daar iets van leren? Alvast dit: evident is dat niet. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.