‘Wat werkingsmiddelen betreft, zit De Lijn op haar tandvlees’, zegt Marc Descheemaeker van De Lijn. [naar artikel]
Marc Descheemaecker, voorzitter van De Lijn, raamt de totale kostprijs voor de vergroening van de vloot van De Lijn tegen 2035 op 3 miljard euro. Sommige schattingen lopen zelfs op tot boven de 8 miljard euro. Dat heeft Descheemaecker donderdag gezegd in het Vlaams Parlement. [naar artikel]
Tot wel 800 miljoen euro aan extra werkingsmiddelen: dat vraagt De Lijn van de volgende Vlaamse regering. ‘Anders halen we onze mobiliteits- en klimaatdoelstellingen niet.’ [naar artikel]
16:17 De Belgische olietankerrederij Euronav sluit een deal met de grootste scheepswerf ter wereld om de 'vergroening' van zijn vloot te versnellen. Het hogere prijskaartje van de nieuwe schepen is geen bez... [naar artikel]
Het klimaatplan van de Vlaamse regering zet ook in op de vergroening van het openbaar vervoer. "Personenwagens, bestelwagens, vrachtwagens maar ook de elektrificatie van de vloot van De Lijn én zijn pachters is een belangrijke schakel", stelt Vlaams minister van Openbaar Vervoer Lydia Peeters (Open Vld). Om binnen het openbaar vervoer een versnelling hoger te schakelen, zal een investeringsvehikel ontwikkeld worden waarin vanaf 2023 jaarlijks 65 miljoen euro ter beschikking zal staan. [naar artikel]
De Lijn vraagt de regering het investeringsbudget van de vervoersmaatschappij te verdubbelen naar zo'n 600 miljoen euro. Dat extra geld is nodig om de vloot te vergroenen en het aanbod te vergroten. De vraag naar meer geld staat in het verkiezingsmemorandum van De Lijn. Het komt net vóór de invoering van de nieuwe vervoersplannen, waarvoor … [naar artikel]
De Lijn vraagt de volgende Vlaamse regering jaarlijks 370 miljoen euro extra om de overstap naar duurzame mobiliteit te versnellen, de vergroening van de vloot mogelijk te maken en om het aanbod uit te breiden. Dat is de boodschap van het memorandum dat ze vandaag heeft voorgesteld, net voor de invoering van wat de grootste transitie ooit bij de vervoersmaatschappij wordt genoemd: de invoering van totaal nieuwe vervoersplannen. Voor huidig Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) moet die transitie trouwens "budgetneutraal" zijn. [naar artikel]
Het openbaar vervoer zal de komende jaren een cruciale rol spelen om auto’s van de weg te krijgen en de klimaatdoelstellingen te halen. De Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn verwacht de helft meer reizigers tegen 2030. Maar om die groei te realiseren, moet ze fors meer geld krijgen. “Anderhalf tot twee keer zoveel werkingsmiddelen tegen 2030”, […] Het bericht “Volgende Vlaamse regering moet onze werkingsmiddelen stevig opkrikken” verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De provincie Antwerpen krijgt binnenkort 36 extra hybride bussen. Daarmee stijgt het aantal hybride bussen in de provincie naar 78, of 1 op 7. Met deze investering van ruim 11 miljoen werkt De Lijn voort aan de vergroening en vernieuwing van haar vloot. De eerste nieuwe voertuigen worden begin 2018 in gebruik genomen. [naar artikel]
Om zijn vloot te vergroenen, bestelt De Lijn voor het eerst elektrische bussen bij BYD. De Chinese constructeur is koploper in elektrische wagens, en in het bijzonder in e-bussen. Toch klinkt er kritiek. “Vergroening kopen in China verzwakt ons land.” [naar artikel]
03:30 Naast de hetze over het nieuwe vervoersplan bezorgt ook de aanhoudende onderinvestering van de Vlaamse regering De Lijn-topvrouw Ann Schoubs stevige kopzorgen. Een derde van onze vloot is ouder dan 15... [naar artikel]
De Lijn wil de komende jaren fors inzetten op de vergroening van zijn bussen. Ondertussen slepen de onderhandelingen over een nieuw openbaredienstcontract met de Vlaamse regering aan en hoopt de openbaarvervoermaatschappij tegen de zomer op duidelijkheid. “We hebben een plan en nu moeten we natuurlijk de middelen krijgen om het uit te voeren”, zei directeur-generaal Ann Schoubs bij de voorstelling van het jaarverslag. Uit dat verslag blijkt ook dat de coronapandemie De Lijn vorig jaar 113,3 miljoen euro heeft gekost. [naar artikel]
De Lijn dreigt vanaf 2026 miljoenen euro’s aan boetes te moeten betalen in de lage-emissiezones. In een recente bestuursnota, die onze redactie kon inkijken, somt de bedrijfstop vijf concrete voorstellen op om zo’n miljoenenverlies te vermijden. Wat het meest in het oog springt, is de aankoop van tweedehands dieselbussen. Waarom wil Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) die inzetten middenin de vergroening van de busvloot? [naar artikel]
Elke zaterdag blikt onze columniste Nadine Van Der Linden terug op de week. De speelgoedwinkel in Zoersel die keien bij paketten stopt, legt een vinger op een zere plek: maatregelen rond ‘vergroening’ missen soms logica. Bovendien komen er extra kosten bij, want “het is voor het milieu” en dan heiligt het doel alle middelen. Terwijl groener leven eigenlijk goedkoper zou moeten zijn, lijkt alles te draaien rond taksen en toeslagen. [naar artikel]
De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn zal dit jaar meer dan 300 miljoen euro investeren in nieuwe bussen, trams, extra aanbod en infrastructuur.... [naar artikel]
De gemeente is gestart met de vergroening van haar dorpscentra. Als eerste kerkdorp komt het Lozen aan de beurt. Daar voorziet men op het Kerkplein een bomen bak en ook zitbanken. Dit project kadert in de vergroening van de vier Bocholtse kerkdorpen. [naar artikel]
De Lijn wil geen extra ritten inleggen voor al die leerlingen die vanaf 1 september terug naar school gaan. Bereid u dus voor op overvolle bussen. “Jammer, spreiding was beter”, vindt viroloog Steven Van Gucht. [naar artikel]
03:00 Bij een gebrek aan boekingen moet de luchtvaartmaatschappij Lufthansa haar vloot inkrimpen. 25 vliegtuigen worden voor onbeperkte tijd opgeborgen. Ook het personeelsbestand wordt verder ingekrompen. [naar artikel]
De Lijn vraagt om tijdelijk te mogen snoeien in het aanbod omdat de vervoersmaatschappij het beloofde aanbod door problemen met materiaal en personeel niet altijd op een betrouwbare manier kan voldoen. Dat heeft directeur-generaal van De Lijn Ann Schoubs donderdag gezegd in het Vlaams Parlement. Zodra de capaciteitsproblemen zijn aangepakt, kan het aanbod volgens Schoubs opnieuw omhoog. Maar volgens Schoubs is er jaarlijks 100 miljoen euro extra nodig om de vloot en de infrastructuur op orde te krijgen. [naar artikel]
De Lijn wil geen extra ritten inleggen voor al die leerlingen die vanaf 1 september in coronatijd terug naar school gaan. Bereid u dus voor op overvolle bussen. “Jammer, spreiding was beter”, vindt viroloog Steven Van Gucht. [naar artikel]
De provincie Antwerpen krijgt er binnenkort 36 extra hybridebussen van De Lijn bij. Daarmee stijgt de vloot van dit type bussen tot 78. “Een hybridebus verbruikt ruim 20% minder”, zegt minister Ben Weyts (N-VA). [naar artikel]
Busbedrijf Reizen Lauwers uit Boechout is tevreden met de extra ritten die vervoersmaatschappij De Lijn met hun autocars gaat doen. De Lijn zet de bussen al een maand in om reizigers in tijden van corona meer te kunnen spreiden. Na de verlengde herfstvakantie, wordt het aantal ritten met die autocars nog uitgebreid. [naar artikel]
De Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn heeft 60 elektrische bussen besteld bij Van Hool en VDL. Die aankoop maakt deel uit van het vergroeningsprogramma van De Lijn, met een emissievrije vloot en infrastructuur tegen 2035 als eindbestemming. De bestelling wordt eind 2022 geleverd en kost bijna 28 miljoen euro. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.