Brussel kampt met een elektriciteitsnet dat op de meeste plaatsen niet uitgerust is om snelle laadpalen aan te sluiten. Verschillende particulieren en bedrijven die een zwaardere aansluiting vragen voor een elektrische wagen, krijgen van de netbeheerder Sibelga te horen dat het distributienet in de straat daar niet op voorzien is. Dat schrijft De Tijd vandaag. […] Het bericht Brussels stroomnet niet klaar voor elektrische auto verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Telecombedrijf Proximus start samen met Fluvius, de netbeheerder van het gas- en elektriciteitsnet, een proefproject waarbij straatkasten met technische installaties van Proximus worden gebruikt om laadpalen voor elektrische auto’s te voeden. Mogelijk is er een potentieel van 7.000 nieuwe laadpunten. [naar artikel]
Telecombedrijf Proximus start samen met Fluvius, de netbeheerder van het gas- en elektriciteitsnet, een proefproject waarbij straatkasten met technische installaties van Proximus worden gebruikt om laadpalen voor elektrische auto's te voeden. Mogelijk is er een potentieel van 7.000 nieuwe laadpunten. [naar artikel]
Het voorstel van Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD), om via gemeentelijke "laadpaalplannen" tegen 2030 66.000 laadpunten te hebben in Vlaanderen, doet de wenkbrauwen fronsen bij de installateurs van die laadpalen. Het belangrijkste bezwaar volgens Filip Van Mol van de Unie van Elektriciens (Eloya): ons huidige elektriciteitsnet is momenteel absoluut niet voorzien op die extra vraag naar stroom. Daarom is het geen goed idee om zwaar in te zetten op de installatie van laadpalen bij particulieren. "De overheid moet geld vrijmaken voor collectieve laadplekken, en de capaciteit van het elektriciteitsnet moet omhoog." [naar artikel]
De Brusselse mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) laat weten dat er tegen de zomer 100 publieke laadpalen zullen zijn in Brussel. Dat zegt ze in een reactie op het artikel in De Tijd over het Brusselse stroomnet, dat niet klaar zou zijn voor de elektrische auto. De Brusselse minister van Mobiliteit Elke Van den […] Het bericht Tegen de zomer 100 publieke laadpalen in Brussel verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Op het Nevenplein in Kaulille en op het plein voor de Bibliotheek De Priool in Bocholt zijn de eerste publieke laadpalen voor elektrische wagens geïnstalleerd. De komende week, 19 september, worden ze aangesloten op het elektriciteitsnet en vanaf 1 oktober zijn ze operationeel. Dan kunnen inwoners en bezoekers hun elektrische wagen inpluggen en opladen via het openbaar netwerk. [naar artikel]
Het aantal laadpalen voor elektrische auto’s verschilt heel sterk per provincie. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister voor Energie Lydia Peeters (Open VLD). Oost-Vlaanderen is koploper met ruim 800 openbare laadpunten. Limburg is hekkensluiter en heeft maar goed de helft van dat aantal laadpalen. “De spreiding is vooral te verklaren door de sectoren die actief zijn per provincie”, zegt Bart Massin van sectorfederatie AVERE. Vooral de IT-, engineering- en consultancy-sectoren blijken grote trekpleisters te zijn. [naar artikel]
00:30 Het overgrote deel van het Brusselse elektriciteitsnet is niet voorzien op de aansluiting van snelle laadpalen. Het probleem valt op te lossen, maar daar hangt een stevig prijskaartje aan. [naar artikel]
Brussel kampt met een elektriciteitsnet dat op de meeste plaatsen niet uitgerust is om snelle laadpalen aan te sluiten. Verschillende particulieren en bedrijven die een zwaardere aansluiting vragen voor een elektrische wagen, krijgen van de netbeheerder Sibelga te horen dat het distributienet in de straat daar niet op voorzien is. Dat schrijft De Tijd vrijdag. [naar artikel]
Werknemers van infrastructuurspecialist APK Group uit Pelt gaan de komende jaren netbeheerder Fluvius helpen met het versterken van het elektriciteitsnet. Dat is nodig om meer ruimte op het net te scheppen voor extra zonnepanelen, laadpalen, warmtepompen en andere groene toepassingen. [naar artikel]
Met gratis parkeerplaatsen, toegang tot busbanen en belastingvoordelen veroverden elektrische auto’s de Noorse markt. Als Vlaanderen dezelfde weg op wil, is er dus meer nodig dan een paar extra laadpalen. [naar artikel]
De Brusselse CD&V wil het aantal publieke laadpalen in de hoofdstad zo snel mogelijk verduizendvoudigen, van 4 naar 4.000. Dat staat in het elektrificatieplan van de christendemocraten, en past binnen de doelstelling om alle nieuwe wagens tegen 2030 emissievrij te maken. [naar artikel]
17:57 3.500 straatkasten van de telecomreus Proximus in Vlaanderen worden omgebouwd tot laadpalen voor elektrische auto's. In Mechelen is donderdag een proefproject van start gegaan. [naar artikel]
Vlaanderen wil tegen 2020 vijfduizend publieke laadpalen voor elektrische wagens installeren. Het Antwerpse aandeel bedraagt 272 laadpalen. Maar het is allesbehalve simpel om zelf een laadpaal aan te vragen, zo klaagt Frederik Saen van Antwerpen-Linkeroever aan. [naar artikel]
De Antwerpse start-up UZE zal voortaan haar mobiele snelladers inzetten om elektrische deelwagens op te laden op openbare parkeerplaatsen. De opladers zijn ingebouwd in karren en komen naar de plaats waar de auto geparkeerd staat. In eerste instantie zal het bedrijf enkel deelwagens van GreenMobility opladen in Antwerpen en Brussel. Als het systeem veralgemeend wordt, zouden steden minder laadpalen moeten plaatsen. [naar artikel]
De Vlaamse regering wil de aankoop en het gebruik van elektrische auto’s aanmoedigen en investeert tegen 2020 in de plaatsing van 2.500 nieuw laadpalen. Dit jaar verschijnen de eerste 750 publieke laadpalen in het straatbeeld, ook in elke Kempense gemeente. Bert Vangenechten uit Rijkevorsel kocht twee jaar geleden een elektrische auto en zou geen gewone auto meer willen hebben. [naar artikel]
Een 'laadpalenwoestijn', zo wordt Wallonië wel eens genoemd. Volgens Johan Driesen, professor Elektrische Mobiliteit aan de KU Leuven, kan je maar beter je batterijen goed volladen als je van Vlaanderen naar Luxemburg rijdt. In Vlaanderen staan 12.076 laadpalen, in Wallonië maar 2.148. Waar komt dat grote verschil vandaan? [naar artikel]
Vlaanderen heeft momenteel meer dan 25.000 laadpalen voor elektrische voertuigen. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. Dit brengt Vlaanderen op koers om het doel van 35.000 laadequivalenten tegen 2025 te bereiken. [naar artikel]
16:50 Het aantal laadpalen voor e-auto's in ons land groeit, maar we doen het een pak slechter dan Nederland. [naar artikel]
De spurt naar de geplande 35.000 Vlaamse laadpalen in 2025 is ingezet: binnen dit en twee jaar komen er langs snelwegen en autostrades in Vlaanderen 49 stations met ultrasnelladers voor elektrische auto’s, goed voor 2.195 laadpalen. “Zo’n versnelde uitbouw van laadinfrastructuur is noodzakelijk, om ons doel te bereiken van elke 25 kilometer een laadpunt”, zegt Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld). Maar volstaat dat, met de huidige snelheid waarmee mensen elektrisch beginnen rijden? [naar artikel]
Een elektrische auto, dat betekent anders rijden en vooral anders tanken. Toch hoeft u niet bang te zijn om een elektrische wagen aan te schaffen, dit zijn namelijk de opties. Elektrisch rijden, dat betekent dat u toch een en ander moet weten over laadpalen en abonnementen. Publiek of thuis? Het belangrijkste verschil in laadpalen is […] The post Elektrische auto’s moeten ook tanken: wat u moet weten over laadpalen appeared first on Business AM. [naar artikel]
Er zijn zo’n 22.000 (semi-) publieke laadpunten in Vlaanderen. Daar moeten er nog zo’n 10.000 bij komen tegen 2025. Is onze regio daarmee voorbereid op de 350.000 elektrische wagens die er tegen dan zullen zijn? En wat als we straks en masse elektrisch rijden? De investeringen zijn er, al blijven er nu nog een pak ‘kale’ laadplekken over. In sommige gemeenten wil je op dit moment niet afhankelijk zijn van publieke laadpalen. Dat blijkt uit een exclusieve rondvraag van HLN in alle Vlaamse gemeenten. Wil u alles weten over laadpalen in uw gemeente? Lees het op uw gemeentepagina. [naar artikel]
Ons land telt 5,5 laadpalen per 100 kilometer weg, dat is geen goede score in vergelijking met onze buurlanden. Hoeveel laadpalen een land telt, zegt echter niet alles over de performantie van het netwerk. Op een totaal van 13.000 publieke laadpalen in ons land staan er amper 400 in Brussel en Wallonië samen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.