Het is nu echt zover: ze zijn begonnen aan Oosterweel. Net voor de start van het broedseizoen is de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) op Linkeroever begonnen met het rooien van de bossen langs de R1-verbindingsweg tussen de E34 en de E17. [naar artikel]
Zonder onverwachte hindernissen starten in het voorjaar van 2018 de werken aan de Oosterweelverbinding op Linkeroever en in Zwijndrecht. Het is een klus die 386 miljoen euro kost en 4,5 jaar zal duren. [naar artikel]
In de marge van de persconferentie over de voorkeursvariant voor de Oosterweelverbinding op Rechteroever, heeft de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) een nieuwe timing bekendgemaakt voor de werken die intussen al aan de gang zijn op Linkeroever. De werken op de E17 beginnen niet zoals eerder gecommuniceerd tijdens de zomer, maar al in maart. Het verkeer zou wel pas vanaf mei echt hinder ondervinden. [naar artikel]
12:08 Op de Antwerpse Linkeroever is, na jaren van gesteggel, de eerste spadesteek van de Oosterweelverbinding in de grond gegaan. De echte werken beginnen dit najaar. [naar artikel]
De voorbereidende Oosterweel-werken hebben gevolgen voor de grote keverorchis die op de Antwerpse Linkeroever groeit. De orchidee is beschermd en moet dus uitwijken naar een andere woonplaats. [naar artikel]
01:02 Het lijkt erop dat de werken voor Oosterweel volgend jaar eindelijk kunnen beginnen. De aannemers die de eerste fase - Linkeroever en Zwijndrecht - mogen uitvoeren, zijn aangewezen. [naar artikel]
Dit is Dylan De Lobelle (28), kraanmachinist op de Oosterweelwerf. Op een stevige werkdag kan hij makkelijk 2.500 kubieke meter grond uitgraven. Hier op Linkeroever zijn de werken aan de Oosterweelverbinding echt begonnen. De werf van de eeuw: hoe organiseer je zoiets? [naar artikel]
Na een jaar voorbereidingen zijn op 1 maart de Oosterweelwerken op Linkeroever en Zwijndrecht officieel van start gegaan. Op de E17 tussen Kruibeke en de afrit Antwerpen-West worden de komende maanden de funderingen gebouwd voor acht meter hoge geluidsschermen en -bermen. Die schermen en bermen staan symbool voor de hardnekkigheid waarmee Zwijndrecht het been heeft stijf gehouden in het loodzware en complexe Oosterweeldossier. Pas toen er bikkelharde garanties voor een betere leefbaarheid op tafel lagen én op papier werden gezet, heeft Zwijndrecht haar bezwaren tegen Oosterweel ingetrokken. Als allerlaatste, vijf maanden nadat de burgerbewegingen dat al hadden gedaan. Aan de aftrap van de Werf van de Eeuw polsen we of Zwijndrecht, een kleine gemeente met 19.000 inwoners, klaar is voor de bulldozers van Oosterweel. [naar artikel]
Het Oosterweelproject is weer een stap dichter bij realisatie. De onafhankelijke dienst MER (milieueffectrapportage) van het Vlaamse departement Omgeving heeft de project-MER voor de Oosterweelverbinding goedgekeurd. De omgevingsvergunning kan nu worden aangevraagd en dat zal in het voorjaar van 2020 gebeuren, klinkt het bij het kabinet van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA). Als alles volgens plan verloopt kunnen de werken in het najaar van 2020 effectief van start gaan. [naar artikel]
De gemeenteraad van Zwijndrecht heeft een negatief advies uitgesproken over de aanpassing van lokale wegen in het kader van het Oosterweelproject. Daardoor komt de hele bouwaanvraag voor de werken op de Antwerpse Linkeroever in gevaar. [naar artikel]
Voor de werken aan de Oosterweelverbinding op Linkeroever start aannemersconsortium Rinkoniên op maandag 19 augustus met de bouw van een aanmeerplatform op de Schelde. Daar zullen tijdens de Oosterweelwerken 270.000 kubieke meter grond en 600.000 ton betongranulaten worden overgeladen vanop schepen. Door te kiezen voor transport over het water zouden omgerekend 34.000 vrachtwagens van het overbelaste Antwerpse wegennet worden gehouden. [naar artikel]
De werven van Oosterweel op Linkeroever en in Zwijndrecht draaien op volle toeren. Vooral afgelopen zomer zijn de werken er op kruissnelheid gekomen. Vandaag is ongeveer een vijfde van de werken uitgevoerd. Om je een stand van zaken te geven, gaan we de komende weken een kijkje nemen ‘Op de Werf’. Vandaag: het nieuwe P&R-gebouw in Zwijndrecht. [naar artikel]
De werven van Oosterweel op Linkeroever en in Zwijndrecht draaien op volle toeren. Vooral afgelopen zomer zijn de werken er op kruissnelheid gekomen. Vandaag is ongeveer een vijfde van de werken uitgevoerd. Om je een stand van zaken te geven, gaan we de komende weken een kijkje nemen ‘Op de Werf’. Vandaag: knooppunt Antwerpen-West. [naar artikel]
De Oosterweelwerken op Linkeroever en in Zwijndrecht zullen zes maanden vroeger klaar zijn dan gepland. De start van de werken aan de Scheldetunnel is dan weer door de PFOS-problematiek met drie maanden uitgesteld. Planningexpert Gert Truyens is al zeven jaar bezig met de grootste werf van de eeuw. Hij legt uit hoe zo’n planning tot stand komt en wat er gebeurt als er vertragingen optreden. [naar artikel]
De Oosterweelwerken op Linkeroever en in Zwijndrecht zullen een half jaar eerder klaar zijn dan gepland, in 2024 in plaats van voorjaar 2025. Wat er op de vijf Oosterweelwerven is gebeurd, is ronduit indrukwekkend. We geven in drie afleveringen een overzicht en tonen u in beeld de metamorfose van het landschap op Linkeroever en in Zwijndrecht. [naar artikel]
Het departement arbitrage van de Belgische voetbalbond (KBVB) heeft het uitzonderlijke initiatief genomen om de beelden van vijf dubieuze fasen uit... [naar artikel]
Ter voorbereiding van de grote werken voor de Oosterweelverbinding moet er op Linkeroever heel wat bos aan geloven. Maar achteraf wordt dat volgens BAM ruimschoots gecompenseerd. "Ik denk dat we op termijn meer bos zullen winnen dan we nu verliezen", beaamt Natuurpunt. Een overzicht. [naar artikel]
Donderdagochtend ging de eerste symbolische schop voor Oosterweel in de grond. Het einde van de werken van de Oosterweelverbinding is voorzien voor 2025. De komende jaren gaan er dus heel wat werven van start. We geven een kort overzicht van wat er allemaal zit aan te komen. [naar artikel]
De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) heeft een stedenbouwkundige vergunning ontvangen voor het eerste grote luik van de Oosterweelverbinding, in Zwijndrecht en op de Antwerpse Linkeroever. Dat heeft de BAM woensdag zelf bekendgemaakt. De vergunning werd voor het einde van het jaar verwacht en vormt een belangrijke nieuwe stap richting start van de langverwachte werken. [naar artikel]
Lantis is van plan om volgende week nieuwe technische verslagen in te dienen. Daarin worden de werken op Linkeroever en de werken aan de Scheldetunnel beschouwd als twee aparte projecten. De werken aan de veiligheidsberm aan 3M worden voorlopig opgeschort, zo laat de bouwheer weten in een persbericht. [naar artikel]
De Vlaamse regering heeft een akkoord bereikt over Oosterweel. Het ‘radicaal haventracé’ samen met de ‘Oosterweel light’ moet de fileproblemen in en rond Antwerpen oplossen. De werken zullen in het najaar al starten. Bekijk hieronder hoe Oosterweel er zal uitzien. [naar artikel]
Een groot deel van de automobilisten is zich onvoldoende bewust van de impact van de werkzaamheden voor de Oosterweelverbinding, de doortrekking van de Antwerpse Ring die dit jaar écht van start gaat. Chauffeurs onderschatten schromelijk de duur van de werken en de verkeershinder, zo blijkt uit een grootschalige bevraging van VAB. “Meer fietsinfrastructuur en betere park-and-rides zijn een must.” [naar artikel]
Dit is Dylan De Lobelle (28), kraanmachinist op de Oosterweelwerf. Op een stevige werkdag kan hij makkelijk 2.500 kubieke meter grond uitgraven. Maar welke grond? Waar moet hij in godsnaam gaan rijden in de wirwar van slijksporen, werfwegen en verkeersomleidingen waar wij nu staan? Hier op Linkeroever zijn de werken aan de Oosterweelverbinding echt begonnen. Dit is bouwen met een grote B. En wij gingen na hoe je dat allemaal organiseert. [naar artikel]
Op de grens van de werfzone Oosterweel werd de bodemsaneringsnorm voor PFOS overschreden. Op drie andere plekken op Linkeroever lagen de waarden onder de norm. Dat blijkt uit twaalf bodemstalen op vier locaties op Linkeroever die de stad Antwerpen liet uitvoeren door een extern en onafhankelijk bureau. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.