06:50 Groen was lang vragende partij om de huidige lage-emissiezone in de binnenstad uit te breiden naar de ruime omgeving, maar een studie toont dat daar niet dezelfde milieuwinst geboekt kan worden. [naar artikel]
Er komt dan toch geen geografische uitbreiding van de lage-emissiezone (LEZ) in Gent. Die beslissing zal vandaag genomen worden door het schepencollege. Groen, de grootste partij in Gent, was lang vragende partij om de huidige LEZ in de binnenstad uit te breiden naar de ruime omgeving. Maar een studie toont aan dat daar niet dezelfde milieuwinst geboekt kan worden. [naar artikel]
Het nieuwe jaar brengt ook een lage-emissiezone naar Gent. Welke zone wordt afgebakend en mag u met uw auto nog binnen? [naar artikel]
Antwerpen verdiende al miljoenen aan de Vlaamse lage-emissiezone, maar vanaf deze maand gaat ook de bonnenfabriek in Gent op volle toeren draaien. [naar artikel]
De lage-emissiezone in Gent wordt niet verder uitgebreid. Dat heeft het stadsbestuur beslist. Sinds begin 2020 worden de meest vervuilende wagens uit het stadscentrum geweerd. Er komen wel meer slooppremies voor oudere voertuigen van alle inwoners in de stad en meer (elektrische) deelwagens en -fietsen buiten de lage-emissiezone. [naar artikel]
Een persconferentie met schepen Tine Heyse (Groen) – het politieke gezicht van de lage-emissiezone in Gent – werd zaterdag discreet beveiligd door agenten van de Gentse politie. ‘Geheel preventief’, klinkt het. [naar artikel]
Over drie dagen gaat in Gent de lage-emissiezone (LEZ) van start. Maar de stad is nog niet klaar om auto’s voldoende te controleren, meldt het VRT-journaal. [naar artikel]
Op 1 januari 2020 krijgt -na Antwerpen en Brussel- ook Gent een lage-emissiezone: oude, vervuilende wagens worden gebannen uit het stadscentrum. Het doel: propere en gezonde lucht voor de stadsbewoners. Maar, wat is dat eigenlijk, schone lucht? En helpt een lage-emissiezone? Prof. dr. Tim Nawrot is milieu-epidemioloog en legt het uit. [naar artikel]
De permanente lage-emissiezone die op 1 januari 2018 intreedt in het Brussels gewest zal een overgangsfase van negen maanden kennen waarin te vervuilende bestuurders nog geen boetes krijgen. Het hoofddoel van de lage-emissiezone (LEZ) blijft de luchtkwaliteit verbeteren, benadrukken minister-president Rudi Vervoort en zijn ministers en staatssecretarissen. [naar artikel]
619.362 ingeschreven wagens moeten over een dikke maand aan de kant blijven als op 1 januari Gent een lage-emissiezone (LEZ) instelt en Antwerpen de regels voor vervuilend verkeer strenger maakt. Dat blijkt uit cijfers van de automobilistenvereniging VAB. [naar artikel]
Honderd West-Vlaamse oldtimerliefhebbers vertrokken zaterdagmorgen vanuit Lichtervelde naar Gent. Daar reden ze samen met liefhebbers uit het hele land een tocht als protest tegen de invoering van de lage-emissiezone. [naar artikel]
De lage emissiezone in Gent gaat pas in vanaf januari, maar heeft nu al bijna 420.000 euro opgebracht aan uitzonderingen. Wie met een te vervuilende wagen wil blijven rijden, kan namelijk betalen voor zo'n toelating. Zo'n uitzondering aanvragen kan ook in Antwerpen en Brussel, waar al langer lage emissiezones van kracht zijn. Ook daar brengt het geld in het laatje. [naar artikel]
Gent is de eerste stad in België waar het automerk BMW een een automatische overschakeling naar elektrisch uitprobeert in een lage-emissiezone. Alle nieuwe hybride wagens van het merk krijgen een update waardoor dat mogelijk wordt. [naar artikel]
In Gent rijden zaterdagmiddag honderden oldtimers door de stad om te protesteren tegen de lage-emissiezone (LEZ) die er volgende week van kracht gaat. [naar artikel]
Bij de start van de lage-emissiezone (LEZ) in Gent zullen slechts zes camera's de overtreders kunnen registeren. Voor een volledige dekking zijn er 15 nodig. Maar de extra camera's komen er pas in 2021. Er komt wel een mobiele verplaatsbare camera op plaatsen waar sluikverkeer ontstaat. [naar artikel]
Geen enkele oldtimer mag nog binnen in de Gentse lage emissiezone (LEZ). Dat is een gevolg van een uitspraak van de Raad van State. Die gaf een Gentenaar gelijk die een jonge oldtimer heeft (tussen 25 en 40 jaar oud). Hij vond het discriminerend dat hij met zijn auto de LEZ niet in mocht, en oudere oldtimers wél. Gevolg is nu wel dat geen enkele oldtimer nog in de lage emissiezone mag. [naar artikel]
’t Stad is van A, behalve als u met een oudere diesel of oude benzinewagen rijdt. Antwerpen voert op 1 februari een lage-emissiezone in om de hoeveelheid roet en fijn stof in de lucht te verminderen. Mag uw wagen de lage-emissiezone nog binnen? En hoe controleert Antwerpen uw wagen? De belangrijkste vragen opgelijst. [naar artikel]
Voortaan betaalt elke eigenaar van een oldtimer 35 euro voor een dagpas om de lage-emissiezone in Gent te mogen binnenrijden, en dat kan maximaal 8 keer per jaar. Die regel gold al voor oldtimers jonger dan 40 jaar, maar de Raad van State heeft beslist dat Gent geen onderscheid meer mag maken tussen oude en jonge oldtimers. Jens Anno, die de vereniging Red de Oltimer vzw oprichtte, klaagt die beslissing aan. [naar artikel]
In Gent hebben enkele honderden bestuurder met hun oldtimer door de stad gereden om te protesteren tegen de lage-emissiezone (LEZ) die er volgende week van kracht gaat. De meest vervuilende auto's mogen dan niet langer het stadscentrum inrijden. Actiegroep Red De Oldtimer vraagt met de symbolische "Laatste rit naar Gent" om het beleid bij te sturen. [naar artikel]
Vanaf 1 januari mag u met een vervuilende auto niet meer rondrijden in het Brussels Gewest. Alle negentien Brusselse gemeenten zullen vanaf dan één grote lage-emissiezone zijn. Het is de grootste lage-emissiezone van België, zes keer groter dan de lage-emissiezone in Antwerpen. Het Brussels parlement heeft de lage-emissiezone vandaag officieel goedgekeurd. [naar artikel]
Opvallende uitspraak van de Antwerpse schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) in Terzake: in Antwerpen gaat het even goed met de luchtkwaliteit als in Gent, dankzij de lage-emissiezone (LEZ). Zijn de twee echt vergelijkbaar? Het stadsbestuur weigert voorlopig de cijfers bekend te maken. [naar artikel]
Vanaf vandaag mogen alle auto's de Gentse lage emissiezone inrijden, zonder beboet te worden. De camera's blijven de vervuilende auto's wel registreren, maar boetes hangen er niet meer aan vsast. Het gaat wel maar om een tijdelijke maatregel. Je kan nu ook tijdelijk gratis parkeren in Gent. [naar artikel]
De Raad van State heeft een uitzondering vernietigd die oldtimers toegang verschaft tot de lage emissiezone (LEZ) in Gent. De bepaling in het reglement voor de lage-emissiezone, dat in 2019 door de Gentse gemeenteraad werd goedgekeurd, maakt een onderscheid tussen oldtimers die jonger zijn dan 40 jaar maar ouder dan 30 jaar. Die kunnen met een dagpas een toegang tot de LEZ ‘kopen’. Maar dat onderscheid is onwettig, oordeelt de Raad Van State dinsdag. [naar artikel]
Vanaf 18 mei zullen oude vervuilende auto's zonder vergunning opnieuw een boete krijgen als ze het stadscentrum inrijden. De Lage-emissiezone in Gent werd tijdelijk opgeschort door de coronacrisis maar daar komt binnenkort een eind aan. Mensen die een tijdelijke vergunning kochten, moeten niet vrezen, hun vergunning wordt verlengd. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.