Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
VRT NWS

VAB: “Een op de acht roetfilters bij Euro 5-dieselwagens werkt niet en de autokeuring kan dat niet meten”

26/02/2020 - 18:55
"Eén op de acht roetfilters bij Euro 5-dieselwagens in Vlaanderen werkt niet. Dat zegt de Vlaamse Automobilistenbond (VAB) na een eigen onderzoek. Wanneer de roetfilter van een Euro 5- of 6-diesel niet functioneert, zou die auto eigenlijk niet in de lage-emissiezone (LEZ) mogen. Maar het probleem is dat momenteel niemand, ook niet de autokeuring, kan vaststellen of de roetfilter nog correct werkt. VAB vraagt de Vlaamse overheid daarom de regelgeving rond lage-emissiezones aan te passen."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Een op de acht roetfilters bij Euro 5-dieselwagens is defect (25/02/2020 - Het Nieuwsblad)

Een op de acht roetfilters bij Euro 5-dieselwagens is defect. Dat leidt mobiliteitsclub VAB af uit een onderzoek naar de effectieve uitstoot van fijnstof bij het huidige dieselwagenpark in Vlaanderen. VAB gebruikte een moderne fijnstofdeeltjesteller om de werkelijke uitstoot te meten van 152 voertuigen. Extrapolatie naar het Belgische wagenpark leert dat er mogelijk 165.000 dieselvoertuigen rondrijden met defecte of verwijderde roetfilter. [naar artikel]


2. Autokeuring kan volgend jaar zelf gesjoemel met roetfilters vaststellen (05/09/2021 - Het Laatste Nieuws)

Op dit moment is de autokeuring niet in staat om dieselwagens met defecte of weggehaalde roetfilters op te sporen. Daar komt verandering in: op 1 juli 2022 wordt een deeltjestellertest (PN-meting) ingezet tijdens de jaarlijkse autokeuring. Dat meldt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. [naar artikel]


3. Autokeuring kan volgend jaar zelf gesjoemel met roetfilters vaststellen: dit betekent het voor u (05/09/2021 - De Morgen)

Op dit moment is de autokeuring niet in staat om dieselwagens met defecte of weggehaalde roetfilters op te sporen. Daar komt verandering in: op 1 juli 2022 wordt een deeltjestellertest (PN-meting) ingezet tijdens de jaarlijkse autokeuring. Dat meldt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. [naar artikel]


4. Roettest van autokeuring is waardeloos: een op de acht Euro 5-diesels stoot 730 (!) keer meer uit dan normaal door defecte roetfilter (25/02/2020 - Het Laatste Nieuws)

Een op de acht roetfilters bij Euro 5-dieselwagens is defect. Dat leidt mobiliteitsclub VAB af uit een onderzoek naar de effectieve uitstoot van... [naar artikel]


5. “Huidige autokeuring kan lage-emissiezones niet rechtvaardigen en propere lucht niet garanderen” (03/07/2017 - Het Nieuwsblad)

Jaarlijks raken tienduizenden dieselwagens waarbij de roetfilter illegaal werd weggehaald toch door de keuring, zo bleek uit een reportage van VRT. Omdat de roetmeting bij de autokeuring verouderd is, merkt die de weggehaalde filters niet op. Volgens VAB is die problematiek rond roetfilters zelfs veel ruimer. “Naast de fraude met verwijderde roetfilters zijn er ook tal van roetfilters die defect zijn en daardoor de doelstelling om procent van de uitstoot te filteren niet meer halen”, zegt de mobiliteitsorganisatie. [naar artikel]


6. “Autokeuring gaat strenger controleren op roetfilterfraude”: minister Peeters vastberaden (05/09/2021 - Gazet van Antwerpen)

Op dit moment is de autokeuring niet in staat om dieselwagens met defecte of weggehaalde roetfilters op te sporen. Daar komt verandering in: op 1 juli 2022 wordt een deeltjestellertest (PN-meting) ingezet tijdens de jaarlijkse autokeuring voor dieselwagens (personenwagens en lichte vracht). Dat meldt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters zondagochtend. [naar artikel]


7. Een op de acht Euro 5-dieselwagens heeft defecte roetfilter en dat heeft enorm vervuilende gevolgen (25/02/2020 - Het Laatste Nieuws)

Een op de acht roetfilters bij Euro 5-dieselwagens is defect. Dat leidt mobiliteitsclub VAB af uit een onderzoek naar de effectieve uitstoot van... [naar artikel]


8. Vlaams minister Lydia Peeters voert strijd tegen roetfilterfraude op (05/09/2021 - VRT NWS)

Op dit moment is de autokeuring niet in staat om dieselwagens met defecte of weggehaalde roetfilters op te sporen. Daar komt verandering in: op 1 juli 2022 wordt een deeltjestellertest (PN-meting) ingezet tijdens de jaarlijkse autokeuring voor dieselwagens (personenwagens en lichte vracht). Dat meldt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. [naar artikel]


9. Autokeuring merkt grootschalige roetfilterfraude niet (03/07/2017 - Gazet van Antwerpen)

Elk jaar raken tienduizenden dieselauto’s door de autokeuring waarbij de roetfilter illegaal is weggehaald. De filters houden de giftige fijnstof en roetuitstoot tegen die dieselauto’s produceren. De autokeuring in ons land merkt deze weggehaalde roetfilters niet op, omdat de roetmeting verouderd is, bericht deredactie.be maandag. [naar artikel]


10. Grootschalige roetfilterfraude niet opgemerkt door verouderde keuring (03/07/2017 - Het Nieuwsblad)

Elk jaar raken tienduizenden dieselauto’s door de autokeuring waarbij de roetfilter illegaal is weggehaald. De filters houden de giftige fijnstof en roetuitstoot tegen die dieselauto’s produceren. De autokeuring in ons land merkt deze weggehaalde roetfilters niet op, omdat de roetmeting verouderd is, bericht deredactie.be maandag. [naar artikel]


11. De beruchte "roettest" verandert voor heel wat dieselwagens. "Wie zonder roetfilter rondrijdt, krijgt rode kaart" (15/06/2022 - VRT NWS)

De uitstoot van meer recente dieselwagens wordt vanaf 1 juli 2022 op een nieuwe manier gemeten. De autokeuring gebruikt voor dieselwagens vanaf euronorm 5 niet langer de traditionele roettest, wel een "deeltjesteller". Die meet zeer nauwgezet het aantal fijnstofdeeltjes dat een auto uitstoot en zal zo bloot leggen wanneer de verplichte roetfilter in zo'n auto slecht werkt of zelfs is weggehaald. De verschillende regionale regeringen hopen zo de luchtkwaliteit sterk te verbeteren. [naar artikel]


12. Minister Weyts wil extra controles op roetfilters bij autokeuring (03/07/2017 - Het Nieuwsblad)

Nadat bekend raakte dat jaarlijks tienduizend dieselwagens ongemerkt door de keuring raken zonder roetfilter kondigt minister Weyts extra controles aan. “Bij twijfel of er een roetfilter aanwezig is, gaan we vragen terug te komen met een attest van een erkend dealer”, aldus zijn woordvoerder. [naar artikel]


13. “Zes keer naar autokeuring, zonder resultaat”: zelfs nieuwe roetfilters raken niet door test (21/10/2022 - Het Laatste Nieuws)

Sinds bij de technische keuring van dieselwagens in ons land een nieuwe roetfiltertest is ingevoerd, raken veel autobezitters met hun wagen niet meer door de keuring omdat hun roetfilter niet voldoet. “Ik ben bij verschillende garages geweest en ging ondertussen al zes keer naar de keuring”, zegt Glenn Wuyts in VTM NIEUWS. “Maar helaas, zonder enig resultaat.” [naar artikel]


14. Roetfilterfraude binnenkort opspoorbaar (07/01/2019 - De Tijd)

15:45 Een nieuw apparaat bij de autokeuring moet fraude met roetfilters vanaf 2020 onmogelijk maken. [naar artikel]


15. Autokeuring controleert voortaan strenger op autolichten (02/12/2019 - VRT NWS)

Vanaf vandaag gelden strengere regels bij de autokeuring en die hebben vooral met de lichten van de wagen te maken. Zo krijgt de auto een rode kaart als een van de drie stoplichten niet werkt, of als de verklikkerlichtjes van de richtingaanwijzers op het dashboard het niet doen. Er is wel een overgangsperiode van één jaar, dus voorlopig blijft het bij een waarschuwing. [naar artikel]


16. Rode kaart bij autokeuring? Voor sommige eigenaars van een dieselwagen bestaat er een achterpoortje (07/10/2022 - Het Nieuwsblad)

Door een nieuwe en strengere roetfiltertest bij de autokeuring, worden duizenden dieselwagens afgekeurd in Vlaanderen. Voor bestuurders van sommige van die auto’s bestaat er een legaal achterpoortje, dat een groene kaart wel mogelijk maakt. “Nochtans worden die wagens hier niet voor niets afgekeurd.” [naar artikel]


17. Meer aanvragen en meer budget voor roetfilters (09/04/2017 - De Redactie)

De subsidie-aanvragen voor roetflilters in oude dieselwagens zijn in enkele maanden tijd vertienvoudigd. De Vlaamse regering trekt daarom het budget fors op, met bijna 1 miljoen euro. [naar artikel]


18. Autokeuring wordt nog strenger: een knipperlicht kan er al te veel aan zijn (13/11/2019 - Het Belang van Limburg)

De autokeuring wordt nog maar eens strenger. Dit keer wordt ook de controle op de verlichting aangepakt: zelfs voor een controlelampje op het dashboard dat niet naar behoren werkt, moet u voortaan terugkeren. [naar artikel]


19. Stormloop op roetfilters (09/04/2017 - De Standaard)

Het aantal aanvragen voor subsidies voor roetfilters in auto’s is in een paar maanden tijd maar liefst vertienvoudigd. Vlaanderen maakt inderhaast bijna 1 miljoen euro extra subsidies vrij, meldt Het Nieuwsblad. [naar artikel]


20. Vlaamse autokeuring klaar om technologie toe te passen tegen roetfilterfraude (21/05/2020 - De Morgen)

De Vlaamse autokeuringssector wil zo snel mogelijk PN-technologie of deeltjestellers inzetten in de strijd tegen roetfilterfraude bij dieselwagens en voor de vermindering van fijn stof. Dat meldt Goca Vlaanderen, de groepering van de Vlaamse erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters wil eerst wachten op Europese richtlijnen, zo bericht VRT NWS. [naar artikel]


21. Autokeuring wordt nog strenger: hier moet je binnenkort allemaal op letten (12/11/2019 - Gazet van Antwerpen)

De autokeuring wordt nog maar eens strenger. Nadat eerder dit jaar werd beslist dat een barst of kras op je voorruit tot een rood keuringsbewijs leidt, wordt nu ook de controle op de verlichting fel verstrengd. Zelfs voor een controlelampje op uw dashboard dat niet naar behoren werkt, moet u terugkeren. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!