Fietsende jongeren nemen graag een rustige weg naar school, maar dat doen ze beter niet. De kans op ernstige letselongevallen is er namelijk groter. [naar artikel]
Een onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) heeft uitgewezen dat twee derde van de ongevallen met jonge fietsers plaatsvindt op rustige wegen waar een fietspad ontbreekt. Toch zijn het die wegen die fietsende tieners kiezen, net doordat het er verkeersluw is. In het kader van het doctoraatsonderzoek dat Jef Vanparijs uitvoerde aan de VUB […] Het bericht Rustige wegen zijn gevaarlijk voor jonge fietsers verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
“Ruim op 1 op 10 van de zware fietsongevallen gebeurt tussen fietsers onderling.” Zo zegt advocaat Marc Peeters, na een dodelijke botsing tussen een ‘coureur’ en een gepensioneerde fietser op een Antwerps jaagpad. “Ook wielertoeristen en speedpedelecs moeten zich dringend aan die maximumsnelheid van 30 km/u beginnen te houden.” [naar artikel]
De Vlaamse minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) hoopt na de zomer een studie op te starten om de oorzaken van fietsongevallen te onderzoeken. De studie zou de toename in ernstige en dodelijke fietsongevallen moeten verklaren. [naar artikel]
Bij acht op de tien fietsongevallen falen wij, weggebruikers, zelf. De overheid kan wel fietspaden aanleggen en die goed onderhouden, “maar we moeten ook in eigen boezem kijken”. [naar artikel]
Er gebeuren veel meer fietsongevallen dan de officiële statistieken doen vermoeden. Het gaat dan vooral om eenzijdige fietsongevallen: ongevallen waarbij er geen tegenpartij betrokken is. Die worden meestal niet aangegeven bij de politie en belanden dus niet in de statistieken. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt nochtans aan om elk fietsongeval te melden, zodat bijvoorbeeld gebrekkige fietsinfrastructuur kan worden aangepakt. [naar artikel]
Volgens de meest recente verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute is het aantal verkeersdoden vorig jaar met 7 procent gedaald. Er vielen in 2018 35 verkeersdoden minder dan een jaar eerder. Nooit eerder was het aantal verkeersdoden lager. Toch zijn er enkele onrustwekkende trends zoals een stijging van het aantal doden bij de senioren, bij motorrijders en bij fietsers. Ook het aantal fietsongevallen steeg in elke regio. [naar artikel]
Bij 83 procent van de fietsongevallen is geen gemotoriseerd voertuig betrokken. Dat blijkt uit een analyse van ziekenhuisopnames door de Vrije... [naar artikel]
Het aantal bedrijfsfietsen stijgt spectaculair en bijgevolg ook het aantal fietsongevallen. Bedrijven zetten daarom meer op preventie in. [naar artikel]
Bij vier op de vijf zware fietsongevallen is geen gemotoriseerd voertuig betrokken. Fietsers zijn zich daar amper van bewust. Zonder auto’s in de buurt leidt dat mogelijk tot roekelozer rijgedrag. [naar artikel]
Het aantal fietsongevallen op weg van of naar het werk is fors gestegen. “Bedrijven moeten werknemers meer sensibiliseren rond fietsveiligheid”, raadt verzekeringsmakelaar Vanbreda aan. [naar artikel]
79 procent van de ongevallen waar fietsers bij betrokken zijn, worden veroorzaakt door menselijk falen. Dat blijkt uit een studie van de VUB, waarbij 148 fietsongevallen onder de loep werden genomen. [naar artikel]
Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) heeft vrijdagavond voor het eerst uitgebreid gereageerd op de heisa die ontstaan is na de drie dodelijke fietsongevallen de voorbije weken. In een open brief roept hij op tot sereniteit. De Wever ontving ook de ouders van een van de recente slachtoffers. [naar artikel]
Een te lange reeks zware fietsongevallen leverde vorige week nog maar eens de illustratie bij de hallucinante statistiek: fietsen is in dit land nog altijd 23 keer gevaarlijker dan autorijden. 'Als je de veiligheid van fietsers echt wilt verhogen, mogen de belangen van de automobilist niet meer op de eerste plaats komen.' [naar artikel]
Tot bloedens toe in elkaar geslagen én tegelijk gefilmd worden: ‘happy slapping’ is een populair fenomeen bij jongeren op sociale media, dat wees onderzoek van VTM Nieuws en Het Laatste Nieuws eerder uit. Maar wat doe je wanneer je zélf het slachtoffer bent, of wanneer je zoiets ziet gebeuren? Experts geven concrete tips: “De meest effectieve methodes om in te grijpen bij dit gedrag zijn de 5 A’s.” [naar artikel]
Het Vlaams Verkeerscentrum waarschuwt voor gladde wegen. “Het is beginnen sneeuwen en dat kan ook de zichtbaarheid beperken”, aldus woordvoerder Peter Bruyninckx. “Houd voldoende afstand en rijd wat trager. We beleven momenteel een rustige spits. Laat ons dat vooral zo houden.” [naar artikel]
Bij 83 procent van de fietsongevallen is geen gemotoriseerd voertuig betrokken. Dat blijkt uit een analyse van ziekenhuisopnames door de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de UGent, samen met Universiteit Utrecht en de Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, schrijft De Standaard donderdag. [naar artikel]
Online gamen, surfen, naar filmpjes kijken enzovoort heeft nauwelijks impact op het psychisch welzijn van tieners. Een van de grootste en meest... [naar artikel]
Uit een studie van de spoedgevallendiensten van de vier grote ziekenhuizen in Gent blijkt dat een kwart van alle geregistreerde fietsongevallen in 2018 gebeurde op tramsporen. De meeste daarvan gebeurden in regenachtig herfstweer door jongere mensen tussen de 20 en 30 jaar. [naar artikel]
Uit de eerste ongevallencijfers van de politie blijkt dat het aantal fietsongevallen in ons land met 56 procent gedaald is tijdens de eerste twee... [naar artikel]
Tot bloedens toe in elkaar geslagen én tegelijk gefilmd worden: ‘happy slapping’ is een populair fenomeen bij jongeren op sociale media, dat wees onderzoek van VTM Nieuws en Het Laatste Nieuws eerder uit. Maar wat doe je wanneer je zélf het slachtoffer bent, of wanneer je zoiets ziet gebeuren? Experts geven concrete tips: “Omstanders spelen een grote rol.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.