Gas en elektriciteit kosten meer dan ooit, voor een volle winkelkar moeten we dieper in de buidel tasten en het onderwijs is in tien jaar tijd 40 procent duurder geworden. En dan zwijgen we nog over de huizenmarkt, het extra budget voor bouwmateriaal of de prijs van de pintjes. We voelen het iedere dag: het leven na corona is duurder geworden. Wordt het straks allemaal nóg erger? We maken de rekening. [naar artikel]
De onzekerheid over de elektriciteitsbevoorrading laat zich voelen in de portefeuille. Op amper één maand tijd is een vast jaarcontract 110 euro duurder geworden. [naar artikel]
Sigaretten worden vanaf januari opnieuw duurder. Een gemiddeld pakje zal dan 10 euro kosten. Het wordt dus niet alleen voor je gezondheid maar ook voor je portefeuille alsmaar interessanter om te stoppen met roken. Charlotte Goeyers (30) uit Antwerpen kan ervan mee spreken: op drie jaar tijd spaarde ze zo meer dan 1.000 euro uit. Onze geldexpert Pascal Paepen tipt hoe je met die niet opgerookte centen een extra grote spaarpot aanlegt. [naar artikel]
Vanaf begin volgend jaar zullen de consumptieprijzen in onze supermarkten stijgen. Dat voorspellen experts op basis van de grondstof- en voedingsprijzen die op de internationale markten nu al meer dan een jaar lang in stijgende lijn gaan. Een brood zal 5 tot 10 cent opslaan, misschien al voor het einde van het jaar. Consumptiegoederen in de supermarkt zullen mogelijk zo’n 5 procent duurder worden. Wat een gemiddeld gezin in België op jaarbasis 300 euro meer zal kosten. [naar artikel]
Vanaf begin volgend jaar zullen de consumptieprijzen in onze supermarkten stijgen. Dat voorspellen experts op basis van de grondstof- en voedingsprijzen die op de internationale markten nu al meer dan een jaar lang in stijgende lijn gaan. Een brood zal 5 tot 10 cent opslaan, misschien al voor het einde van het jaar. Consumptiegoederen in de supermarkt zullen mogelijk zo’n 5 procent duurder worden. Wat een gemiddeld gezin in België op jaarbasis 300 euro meer zal kosten. [naar artikel]
De voedselprijzen dalen, én scherp. Intussen zijn ze zelfs 20,5?procent goedkoper geworden in vergelijking met maart vorig jaar. En toch zullen we dat niet meteen voelen in onze winkelkar, voorspellen experts. “Een bepaald product dreigt zelfs nog fors duurder te worden.” [naar artikel]
2021 was het jaar dat de energieprijzen flink duurder werden. De factuur voor elektriciteit en gas voor gezinnen gingen met een ruk omhoog. Maar ook de brandstofprijzen zijn in 2021 duurder geworden, zo blijkt uit cijfers van Energia, de vroegere Belgische petroleumfederatie.. [naar artikel]
Wie een tankkaart van de firma heeft, ontsnapt nog. Maar de meeste Vlamingen met een auto ondervinden hard hoe de brandstofprijzen de pan uit swingen. Meer dan 100 euro voor een volle tank, dat voelen we in de portefeuille. Zeker bij zij die elke dag veel en lang op de baan zijn voor hun werk. Vijf kilometervreters vertellen hoe groot die impact wel is. “We kunnen nog net de kosten dekken en werken dus voor niets.” [naar artikel]
De voedselprijzen dalen, én scherp. Intussen zijn ze zelfs 20,5?procent goedkoper geworden in vergelijking met maart vorig jaar. En toch zullen we dat niet meteen voelen in onze winkelkar, voorspellen experts. “Een bepaald product dreigt zelfs nog fors duurder te worden.” [naar artikel]
Op 1 oktober vervalt de tijdelijke btw-verlaging in het horeca. Cafés en restaurant zullen hun winst zien dalen. De sector verwacht dat een cafébezoek duurder wordt. “En dat is niet alleen om die btw-verhoging te compenseren”, klinkt het. [naar artikel]
We zullen deze eindejaarsperiode onze kerstballen van vorig jaar nog eens moeten bovenhalen. En anders diep in onze portefeuille moeten kijken om nieuwe te kopen. De containerschepen die de kerstversiering via China naar ons land zouden brengen, hebben namelijk vertraging opgelopen door corona-uitbraken in de Chinese havens. Ook de prijzen van de containers blijven daardoor gigantisch stijgen. De kerstdecoratie die ons land wél bereikt, zal daardoor een pak duurder zijn. [naar artikel]
We zullen deze eindejaarsperiode onze kerstballen van vorig jaar nog eens moeten bovenhalen. En anders diep in onze portefeuille moeten kijken om nieuwe te kopen. De containerschepen die de kerstversiering via China naar ons land zouden brengen, hebben namelijk vertraging opgelopen door corona-uitbraken in de Chinese havens. Ook de prijzen van de containers blijven daardoor gigantisch stijgen. De kerstdecoratie die ons land wél bereikt, zal daardoor een pak duurder zijn. [naar artikel]
Lees dit artikel: Het einde van de coronacrisis: goed nieuws voor onze gezondheid, slecht nieuws voor onze portefeuille We komen traag maar zeker de coronacrisis te boven. In heel wat landen neemt het aantal besmettingen gestaag af en hernemen de economische activiteiten. Veel mensen reageren dan ook opgelucht dat het einde van de gezondheidscrisis in zicht komt, maar de financiële impact van de pandemie zullen we nog een tijdje in onze portefeuille voelen. […] Lees dit artikel: Het einde van de coronacrisis: goed nieuws voor onze gezondheid, slecht nieuws voor onze portefeuille [naar artikel]
En of het leven duurder wordt. De inflatie in ons land is tijdens de maand mei gestegen tot 8,97 procent, het hoogste cijfer in 40 jaar tijd. Vooral energie en voeding kosten steeds meer: een brood werd op een half jaar tijd zelfs 10 procent duurder. Wat betekent dit voor de Belgische economie? [naar artikel]
De onzekerheid over de elektriciteitsbevoorrading laat zich voelen in de portefeuille. In amper één maand tijd is een jaarcontract gemiddeld 110 euro duurder geworden. En ook voor gas betalen we fors meer. Ondertussen is de kans dat we in november zonder stroom vallen wel een stuk kleiner geworden, zo heeft netbeheerder Elia dinsdag bekendgemaakt. [naar artikel]
Gas en elektriciteit kosten meer dan ooit, voor een volle winkelkar moeten we dieper in de buidel tasten en het onderwijs is in tien jaar tijd 40 procent duurder geworden. En dan zwijgen we nog over de huizenmarkt, het extra budget voor bouwmateriaal of de prijs van de pintjes. We voelen het iedere dag: het leven na corona is duurder geworden. Wordt het straks allemaal nóg erger? We maken de rekening. [naar artikel]
Als we straks weer wat langer kunnen blijven hangen op café of restaurant, zullen we in de meeste zaken méér geld moeten neertellen voor een pintje of een steak. Horeca Vlaanderen schat dat iets meer dan de helft van de uitbaters de prijzen zal verhogen. Noodgedwongen na corona, luidt het. In sommige zaken gaat het om prijsstijgingen van 5 tot 10%. “We moeten het hoofd toch boven water houden.” [naar artikel]
Tijdens de coronacrisis zakte de prijs van benzine en diesel fors. Maar nu de economie zich terug op gang trekt, stijgen ook de brandstofprijzen weer tot het hoogste niveau op 2,5 jaar tijd. Hoe kan je, zeker met de autovakanties in het vooruitzicht, besparen op brandstof? HLN Drive legt uit hoe je zo zuinig mogelijk rijdt. [naar artikel]
Op vijf jaar tijd werd het leven in ons land met méér dan een vijfde duurder. Wat in 2020 gemiddeld 100 euro kostte, daar betaal je nu ruim 120 euro voor. En dat heeft meer impact op de ene dan op de andere Belg. Toch kunnen we over het algemeen steeds meer doen met onze centen, zo blijkt uit onze analyse. Hoe komt het dan dat zoveel mensen dat andersom ervaren? “Er speelt een bekend fenomeen.” [naar artikel]
Terwijl andere sectoren zijn stilgelegd, is de drugsmarkt blijven doorgaan tijdens corona. Een Europees rapport toont nu wat de impact daarvan geweest is. In ons land is cannabis duurder geworden, maar cocaïne en andere drugs niet. Die worden, blijkens een andere enquête, zelfs een beetje goedkoper. [naar artikel]
De Europese gasprijs is vrijdag verder gedaald en zakte voor het eerst in zeventien maanden onder de 50 euro per megawattuur. De daling volgt op het groeiende vertrouwen dat Europa genoeg voorraden heeft om de winter door te komen zonder rantsoeneringen van de brandstof. Hoe snel zullen we deze daling voelen op onze factuur? En zal die daling zich ook verder zetten? [naar artikel]
Er zullen dit jaar wereldwijd 67,6 miljoen nieuwe wagens worden verkocht. Daarmee zal de afzet van de sector terugvallen tot het laagste niveau in elf jaar tijd. Dat blijkt uit een rapport van het Center Automotive Research in Duisburg. Tegenover vorig jaar zou de verkoop met 5,3 procent inkrimpen. De Duitse onderzoekers waarschuwen dat de […] [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.