Steeds meer Vlaamse leerkrachten twijfelen aan hun eigen kunnen, en dat kan kwalijke gevolgen hebben voor het onderwijsniveau. Die opvallende waarschuwing uitte onderwijstopman Lieven Boeve in de Commissie Onderwijs. Met name de negatieve beeldvorming van het onderwijs in de media zou schadelijk zijn voor het zelfvertrouwen van het lerarenkorps. [naar artikel]
Het niveau van ons onderwijs. Als de volgende onderwijsminister ergens van wakker zou moeten liggen, dan is het wel de achteruitboerende kennis van onze Vlaamse jeugd. Het thema ligt bijzonder gevoelig en vraagt doortastende maatregelen, waarvan we de effecten wellicht pas over een jaar of tien zullen zien. “We moeten terug naar de essentie van onderwijs”, zegt leerkracht Johan De Donder (55). “Goede leerkrachten die kennis overbrengen.” [naar artikel]
Het niveau van het onderwijs daalt. Dat is de overtuiging van drie op vier leerkrachten. De organisatie Oproep voor een Democratische School (Ovds) ondervroeg leerkrachten in zowel het Nederlandstalig als het Franstalig onderwijs. Wij spraken met Tino Delabie van Ovds. The post Leerkrachten klagen het dalende onderwijsniveau aan: “Kleinere klassen zijn deel van de oplossing” appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
Signalen over het rampzalige wegglijden van ons onderwijsniveau komen steeds vaker uit het hoger onderwijs. De invoering van niet-bepalende, maar wel verplichte oriëntatieproeven, de faculteiten Frans die alarm slaan, en recent nog rector Luc Sels van de KU Leuven die komaf wil maken met het uitzichtloze meeslepen van vakken uit het eerste jaar… De klaagmuur heeft de top bereikt. Hopelijk wordt er nu, in tegenstelling tot het decennialang weghonen van de basis, ernstiger geluisterd door – het mag gezegd – pedagogen en beleidsmakers met meer dan één voet binnen diezelfde universiteiten en hogescholen. [naar artikel]
Lig jij elke nacht wakker in bed, te wachten op Klaas Vaak die slaapzand in je ogen komt strooien? Of zit jij geregeld te knikkebollen op het werk?... [naar artikel]
Om het lerarentekort op te lossen, hebben we de opkomst gezien van zij-instromers. Mensen zonder onderwijsdiploma, die voor de klas worden gezet. Hoewel dit misschien een snelle oplossing lijkt, moeten we ons afvragen of dit de juiste keuze is voor de toekomst van ons onderwijs. The post Gekwalificeerde zij-instromers zijn essentieel voor behoud van het onderwijsniveau appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
De puike resultaten in internationale vergelijkingen zijn verleden tijd voor het Vlaamse onderwijs. Waar moet de volgende minister van Onderwijs zich op richten om het onderwijs weer op te waarderen? [naar artikel]
Laurence heeft twee weken na haar zoon paasvakantie omdat zij in het Franstalig onderwijs werkt en hij naar school gaat in Halle, Vlaanderen. Het Franstalig onderwijs begint drie dagen eerder aan het schooljaar en loopt tot 7 juli 2023. De herfst -en krokusvakantie worden in het Franstalig onderwijs verlengd met een week. Volgen de Franse gemeenschapsregering moet dat het onderwijsniveau omhoog halen. Een gezin waar de leden verspreid zijn over het Franstalig en Vlaams onderwijs hebben nu op verschillende momenten vakantie. [naar artikel]
Wie kampt met slaapproblemen, al of niet door de coronapandemie, kan naast zijn slaaphygiëne ook werken aan slaapvriendelijke darmen door de juiste dingen te eten. [naar artikel]
De Vlaamse Onderwijsraad heeft een vlijmscherp advies klaar over de plannen van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) voor de invoering van centrale toetsen. De raad bestempelt de plannen als “juridisch onvoldoende onderbouwd” en zegt dat “de inhoudelijke motivatie voor het invoeren van de Vlaamse toetsen tekortschiet”. “Daardoor schuurt het met de vrijheid van onderwijs”, zo staat te lezen in het advies. Doorzetten met de huidige plannen is volgens de Vlor gewoon “geen goede zaak voor het onderwijs en de bredere samenleving”. [naar artikel]
Twee uur lichamelijke opvoeding, zes uur wiskunde of drie uur autotechnieken. De ruggengraat van ons onderwijs bestaat uit keurige blokken van vijftig minuten waarin de wereld aanschouwelijk gemaakt wordt naar vakinhoud. Er is geen school die het zonder wiskunde of Nederlands doet – en dat al vele decennia lang. Maar is dat nog van deze tijd? [naar artikel]
Minister Ben Weyts (N-VA) stelt een groep van twaalf experts samen die oplossingen moeten zoeken voor het dalende onderwijsniveau. Naast zes wetenschappers mogen ook zes leerkrachten aanschuiven. Aan het hoofd komt Philip Brinckman (58), directeur van een Jezuïetencollege en prefect van het ‘strengste internaat van Vlaanderen’. “De voorbije twintig jaar is het fundament van onderwijs afgebouwd: de overdracht van kennis”, zegt hij. [naar artikel]
De nieuwe eindtermen, die bepalen wat leerlingen moeten kennen en kunnen, zijn zo ambitieus dat een grote groep leerlingen zonder diploma dreigt te eindigen. Die ongemakkelijke boodschap staat in het nieuwe boek van de grote baas van het katholiek onderwijs Lieven Boeve. Wat denk jij? Worden de eindtermen best bijgestuurd naar de realiteit, of moet het onderwijs gewoon beter? [naar artikel]
Nee, de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad in het secundair onderwijs zijn niet genoeg om de vrije val van ons onderwijsniveau te stoppen. Dat zegt professor onderwijspsychologie Wim Van den Broeck (VUB). Rapportpunten, klassikaal lesgeven, huiswerk, zittenblijven: “Allemaal zaken die in het verleden hun nut hebben bewezen, maar de laatste jaren zijn verketterd.” [naar artikel]
Nee, de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad in het secundair onderwijs zijn niet genoeg om de vrije val van ons onderwijsniveau te stoppen. Dat zegt professor onderwijspsychologie Wim Van den Broeck (VUB). Rapportpunten, klassikaal lesgeven, huiswerk, zittenblijven: “Allemaal zaken die in het verleden hun nut hebben bewezen, maar de laatste jaren zijn verketterd.” [naar artikel]
N-VA-voorzitter Bart De Wever grijpt een tekst van professor emeritus Jan Van Damme en twee van zijn collega’s van de KU Leuven aan om zijn kritiek op de onderwijshervormingen uit het verleden en de koepel van het Katholiek Onderwijs kracht bij te zetten. Volgens De Wever is die koepel uitgegroeid tot promotor van contraproductieve hervormingen, waardoor het onderwijsniveau daalt. Lieven Boeve, topman van het Katholiek Onderwijs, en Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) zijn het daarmee niet eens. [naar artikel]
Dat de Vlaamse regering geld vrijmaakt voor CO2-meters in het onderwijs, is een goede zaak, maar volgens parlementsleden Loes Vandromme (CD&V) en Jean-Jacques De Gucht (Open VLD) zijn die CO2-meters maar “een eerste stap” en is er veel meer nodig. In een gezamenlijk persbericht pleiten ze voor een “onderbouwd en breed uitgerold luchtbehandelingsplan” voor het Vlaamse onderwijs. [naar artikel]
De dalende onderwijskwaliteit opkrikken: dát wordt zonder twijfel de belangrijkste werf voor de volgende minister van Onderwijs. Om dat te bereiken, grijpen de verschillende partijen vooral terug naar de gekende recepten. “Maar N-VA dreigt wel de doos van Pandora te openen”, zegt expert Dirk Van Damme. [naar artikel]
Dat het buitengewoon onderwijs niet opgaat in het gewone onderwijs, lokt kritiek uit. Voor minister van Onderwijs Crevits (CD&V) is het een principiële keuze. [naar artikel]
Door zelf een middag voor de klas te gaan staan, klagen Vooruit-voorzitter Conner Rousseau en zijn partijgenote en Vlaams parlementslid Hannelore Goeman vrijdag het lerarentekort aan The post Vooruit: ‘Lerarentekort is grootste oorzaak dalend onderwijsniveau’ appeared first on Knack. [naar artikel]
De stijgende coronacijfers hebben voorlopig geen invloed op het Vlaamse onderwijs. In een overleg met de onderwijskoepels en vakbonden duwde Ben Weyts door: de scholen blijven voltijds open. “Onverantwoord”, vindt ACOD Onderwijs. “Gezien de huidige coronasituatie, is dit onmogelijk uit te leggen.” [naar artikel]
Een verlaging van de leerplichtleeftijd, een maximumfactuur in het secundair onderwijs en gratis gezonde maaltijden op school. Dat zijn enkele blikvangers uit het memorandum dat GO! , het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, op papier heeft gezet ten behoeve van de nieuwe Vlaamse regering en inzonderheid de nieuwe Vlaamse minister van Onderwijs die na de verkiezingen van mei zal aantreden. [naar artikel]
De instroom van vluchtelingen in ons land is al een tijdje aan de gang. Logischerwijs komt een deel van hen in ons onderwijs terecht, want onderwijs is een basisrecht én vanaf een bepaalde leeftijd geldt voor iedereen de schoolplicht. Daarom buigt de Vlaamse Onderwijsraad zich over de aanpak van die vluchtelingen in ons onderwijs de komende jaren. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.