Een nieuwe investeringsgolf moet het fileprobleem in ons land oplossen. En niet door meer geld te pompen in wegen, wel door met de fiets de auto van zijn troon te stoten. Dat is het recept waarmee CD&V naar de kiezer trekt. “De afgelopen legislatuur namen de files met 20 procent toe”, klinkt het. “De fiets is een antwoord op die files.” [naar artikel]
Fietsvergoedingen, geen files en een leeg hoofd verleiden al één op de vijf Vlamingen om met de fiets naar het werk te gaan. Ze komen vaak vroeger aan dan met de wagen, want de files blijven. “Ik fiets zodat ik niet compleet zot word.” [naar artikel]
Daar is het nieuwe schooljaar, daar zijn de files. Uit een onderzoek blijkt dat bijna de helft van de Belgische kmo’s gelooft dat thuiswerk, wat steeds meer wordt toegelaten, het mobiliteitsprobleem kan helpen oplossen. Daarnaast verwachten de kleine en middelgrote bedrijven inspanningen van de overheid: een beter openbaar vervoer en meer en veiligere fietsinfrastructuur. [naar artikel]
In uw krant vandaag vraagt onze redacteur zich af waarom we er niet massaal voor kiezen met de (elektrische) fiets naar het werk te komen: het lost de files op, is erg goed voor onze gezondheid en met het pas in werking getreden mobiliteitsbudget kunnen werkgevers hun werknemers even makkelijk een elektrische fiets geven als een salariswagen. [naar artikel]
Een ongeval op de Antwerpse Ring ter hoogte van Antwerpen Oost zorgt in de richting van Gent al vroeg in de ochtend voor lange files. De takelwerken zijn voorbij, waardoor de files zouden moeten oplossen. [naar artikel]
De Brusselse regering werkt aan een mobiliteitsplan waardoor iedereen die in Brussel werkt en een bedrijfswagen heeft, ook een fiets- of een treinabonnement zou krijgen. [naar artikel]
Een ongeval op de Antwerpse Ring ter hoogte van Antwerpen Oost zorgt in de richting van Gent al vroeg in de ochtend voor lange files. De takelwerken zijn voorbij, waardoor de files zouden moeten oplossen. [naar artikel]
De structurele files in ons land blijven groeien, nooit stonden we zo vaak stil op onze wegen. Er zijn al verschillende mogelijke oplossingen [naar artikel]
Terwijl CD&V de kilometerheffing opnieuw op tafel legt, pleiten wetenschappers voor een nog radicalere variant. Een heffing die om de vijf minuten verandert, zou de files kunnen oplossen zonder dat de automobilist zich blauw betaalt of de wagen moet afzweren. [naar artikel]
'Zet Maggie op mobiliteit. En de files zouden tenminste aangepakt worden.' Aan het eind van een verschrikkelijke verkeersweek kwam Vincent Van Quickenborne (Open Vld) met dé remedie: een minister met lef en daadkracht zou de files in een vingerknip oplossen. Heeft de Kortrijkse burgemeester gelijk? [naar artikel]
Terwijl CD&V de kilometerheffing opnieuw op tafel legt, pleiten wetenschappers voor een nog radicalere variant. Een heffing die om de vijf minuten verandert, zou de files kunnen oplossen zonder dat de automobilist zich blauw betaalt of de wagen moet afzweren. [naar artikel]
De politiek heeft de kilometerheffing begraven, maar we blijven met zijn allen vaststaan in het verkeer. Meer dan ooit zelfs, want ook vorig jaar namen de files toe. Met vier procent in Antwerpen, met drie procent in Brussel, in Kortrijk zelfs met acht procent. Die files moeten verminderen, en nog liever verdwijnen. Dat vindt iedereen. Maar als het niet met rekeningrijden kan gebeuren, hoe dan wel? [naar artikel]
Terwijl CD&V de kilometerheffing opnieuw op tafel legt, pleiten wetenschappers voor een nog radicalere variant. Een heffing die om de vijf minuten verandert, zou de files kunnen oplossen zonder dat de automobilist zich blauw betaalt of de wagen moet afzweren. [naar artikel]
In 2019 daalde de filedruk in België. Dat blijkt uit de filebarometer van Be-Mobile, de verkeerspartner van de VRT. De cijfers gaan vooral over het verkeer op de snelwegen. Wat is er aan de hand? Is het plafond bereikt? Zijn we de files beu en stappen we steeds vaker over op de fiets en de trein? Of staan we gewoon vaker in de file op de kleinere wegen? [naar artikel]
Het verkeer in en rond de grote steden loopt vast en de echte najaarsfiles moeten nog beginnen. Hoe ontstaan die files, hoe voorkomen we de complete stilstand en wat kunt u zelf doen? Elke dag van de Week van de Mobiliteit lichten we een vervoersmiddel uit en bekijken we de problemen en de mogelijke oplossingen. Vandaag is het de beurt aan de auto. [naar artikel]
Gaat de zelfrijdende auto de files oplossen of net langer maken? Is het haalbaar dat we allemaal zo’n auto in huis halen? De autonome auto kan veel jobs in de transportsector kosten, maar kan tegelijk ons leven veel aangenamer maken. In Gent bijvoorbeeld zou een ruimte kunnen vrijkomen van 400 keer het Sint-Pietersplein. In deze derde en laatste aflevering van onze reeks bekijken we de mogelijk enorme maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto. [naar artikel]
De structurele files in ons land blijven groeien, nooit stonden we zo vaak stil op onze wegen. Er zijn al verschillende mogelijke oplossingen voorgesteld, maar volgens experts is een hele combinatie aan maatregelen nodig. Het gedrag van mensen moet anders: de auto minder gebruiken en de investeringen moeten beter besteed worden. [naar artikel]
Transporteconomen Stef Proost (KU Leuven) en Bruno De Borger (Universiteit Antwerpen) hebben een systeem ontwikkeld waarmee volgens hen de files kunnen oplossen. Zonder dat er wagens hoeven te verdwijnen. "Er is bewijs dat het werkt." [naar artikel]
De Vierarmentunnel in Tervuren is rond 14 uur in beide richtingen weer opengesteld nadat die sinds vrijdagochtend ruim 7 uur lang afgesloten was geweest. De verkeershinder was enorm: er stonden kilometerslange files. “Hou er rekening mee dat de files niet meteen kunnen oplossen”, zegt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum. [naar artikel]
De ‘onverwachte’ en vooral langdurige werken in de Hasseltse Diesterstraat veroorzaken lange files, die tot wel een uur kunnen oplopen. Dit komt omdat het verkeer dat de stad uit wil dat nu via de Dokter Willemsstraat richting de kleine ring moet doen. Tijdelijke maatregelen moeten de verkeersproblemen wegwerken. [naar artikel]
Op de Antwerpse Linkeroever staan er vanochtend lange files na een ongeval net voor de Kennedytunnel op de Antwerpse ring. Dat zegt het Vlaams Verkeerscentrum. Het ongeval is ondertussen afgehandeld en de rijbaan is vrijgegeven, maar het fileleed moet nog oplossen. [naar artikel]
Op de Antwerpse Linkeroever staan er vanochtend lange files na een ongeval net voor de Kennedytunnel op de Antwerpse ring. Dat zegt het Vlaams Verkeerscentrum. Het ongeval is ondertussen afgehandeld en de rijbaan is vrijgegeven, maar het fileleed moet nog oplossen. Wellicht ging het om een dodehoekongeval. [naar artikel]
Motorrijders toelaten om de busstrook te gebruiken. VRT-verkeersanker Hajo Beeckman vindt het idee de moeite waard om te onderzoeken. "Maar de files ga je er niet mee oplossen, zeker niet als losstaande maatregel." [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.