Fietser René Van Gysel (52) uit Lier werd vorige week voor de tweede keer op drie jaar tijd aangereden op hetzelfde kruispunt in Lier. De man vraagt om er een conflictvrij kruispunt van te maken en om de verdwenen markeringen opnieuw te schilderen. [naar artikel]
In Turnhout wordt het kruispunt van de ring en de Steenweg op Zevendonk vandaag conflictvrij gemaakt. Het is één van de gevaarlijkste kruispunten van Vlaanderen. Er gebeurden al heel wat ongevallen. Fietsers en voetgangers krijgen er nu apart groen licht. [naar artikel]
De verkeerslichtenregeling voor het kruispunt in Antwerpen waar gisteren twee kinderen om het leven kwamen bij een ongeval met een vrachtwagen werd op 15 april van dit jaar nog aangepast om het veiliger te maken. Maar op 8 juli besloot het stadsbestuur om opnieuw de oude regeling in te voeren. [naar artikel]
Mobiliteitsexperts dringen er al langer op aan: maak verkeerspunten conflictvrij. Zo kunnen zwakke weggebruikers en kruisend autoverkeer nooit op hetzelfde moment groen licht krijgen. Ook het kruispunt aan de Lange Leemstraat waar dinsdagochtend twee meisjes stierven, was enkele maanden geleden nog op die manier ingericht. Maar de beslissing werd teruggedraaid om voorrang te geven aan de hulpdiensten. [naar artikel]
Vanaf vrijdag krijgen fietsers aan het Saincteletteplein een "eigen’"groen licht. De verkeerslichten worden er zo afgesteld dat fietsers conflictvrij kunnen oversteken tussen de Koolmijnenkaai en de Havenlaan. De echte heraanleg laat nog zeker drie jaar op zich wachten. “Dit is een draak van een verkeersplein." [naar artikel]
Ondanks de uitgebreide toelichting maandag blijft Groen-fractieleider Imade Annouri nog met de vraag zitten over wie nu de beslissing nam rond het terugdraaien van het conflictvrij kruispunt aan de Lange Leemstraat. Hij stelde de vraag aan schepen van Openbaar Domein Claude Marinower (Open Vld). “De bevoegdheid ligt bij mobiliteitsschepen Koen Kennis en zijn administratie”, zegt Marinower. [naar artikel]
Waren die twee kinderen aan het begin van de zomervakantie diezelfde straat overgestoken, dan had die vrachtwagen op dat moment netjes achter een rood licht staan wachten. Het kruispunt waar ze stierven was aangepast om voetgangers en voertuigen van elkaar te scheiden, maar de stad Antwerpen maakte die aanpassing op 8 juli ongedaan. Waarom nam de stad die beslissing? En wordt die nu opnieuw ingevoerd? [naar artikel]
Er zijn heel wat vragen ontstaan na het dramatische ongeval van dinsdagochtend in de Lange Leemstraat waarbij twee zusjes om het leven kwamen. Het kruispunt werd eerder al conflictvrij gemaakt, maar die beslissing werd teruggeschroefd door het stadsbestuur. De reden daarvoor bleek niet de doorstroming van hulpdiensten te zijn - zoals eerder gedacht - maar het toenemend verkeer in de straat. “Een conflictvrij kruispunt met langere wachttijden en aangroeiende files zorgt net voor méér onveiligheid”, pareert mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA). [naar artikel]
Het Antwerpse kruispunt waarop dinsdag twee zusjes werden doodgereden, werd in het voorjaar nog conflictvrij gemaakt. Toch besloot het Antwerpse stadsbestuur om terug te keren naar de oude verkeerslichtenregeling. ‘Dat was de beste en veiligste optie’, klinkt het. [naar artikel]
Het drukke en vaak chaotische kruispunt van de Mechelsesteenweg met de Belgiëlei en de Koningin Elisabethlei is sinds woensdagavond conflictvrij. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) nam er de lichtenregeling onder handen opdat alle actieve weggebruikers zich veiliger doorheen de zone kunnen bewegen. Fietsers en voetgangers die er dagelijks passeren, zijn opgezet over de veranderingen. Sommigen zien echter nog ruimte voor verbetering: “Het is een stap in de goede richting, maar auto’s genieten nog steeds een voorkeursbehandeling.” [naar artikel]
De Tiensepoort, één van de drukste kruispunten in Leuven, is sinds begin juli conflictvrij ingericht. De verkeerslichten zijn zo afgesteld dat conflicten tussen fietsers, voetgangers en afslaand autoverkeer zo goed als onmogelijk zijn. Maar het systeem kampt nog met kinderziektes en zorgt voor gevaarlijke situaties. Inwoners signaleren dat er toch nog auto’s op het kruispunt rijden, wanneer het licht voor voetgangers op groen staat. Het Agentschap Wegen en Verkeer werkt nu aan een oplossing. [naar artikel]
Mobiliteitsexperts dringen erop aan om verkeerspunten ‘conflictvrij’ te maken, waardoor zwakke weggebruikers en kruisend autoverkeer niet op hetzelfde moment groen licht krijgen. Opmerkelijk: op de plek waar dinsdagochtend twee meisjes stierven, was dat enkele maanden geleden het geval. “Maar dat werd afgebouwd om voorrang te geven aan de hulpdiensten.” [naar artikel]
Het conflictvrij maken van kruispunten – waardoor verkeer uit verschillende richtingen niet kan kruisen – vermindert het aantal ongevallen met gewonden met 60%. Groen snapt niet waarom Antwerpen er dan ook geen werk van maakt. Mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) weerlegt de kritiek en wijst op de al uitgevoerde ingrepen. [naar artikel]
Mobiliteitsexperts dringen erop aan om verkeerspunten ‘conflictvrij’ te maken, waardoor zwakke weggebruikers en kruisend autoverkeer niet op hetzelfde moment groen licht krijgen. Opmerkelijk: op de plek waar dinsdagochtend twee meisjes stierven, was dat enkele maanden geleden het geval. “Maar dat werd afgebouwd om voorrang te geven aan de hulpdiensten.” [naar artikel]
Twee kleine meisjes op het zebrapad, op slag dood. Een truckchauffeur, getekend voor het leven. Allebei kregen ze groen licht, waarna het leven op zwart ging. Het had nochtans kunnen verkeren. Enkele maanden geleden had de stad Antwerpen er nog voor gezorgd dat voetgangers en automobilisten niet meer op hetzelfde moment groen zouden krijgen. Helaas voor Lali en Gitti werd die beslissing teruggedraaid. [naar artikel]
Aan de Keizerpoort in Gent hebben actiegroepen, buurtbewoners en bezorgde ouders het kruispunt van de stadsring met de N9 bezet. Ze eisen dat de overheden meer doen om het er veiliger te maken voor zwakke weggebruikers. Vorige week raakte een fietser er levensgevaarlijk gewond nadat hij werd aangereden door een vrachtwagen. Zo'n 200 actievoerders willen een conflictvrij kruispunt en een vrachtwagenverbod tijdens de spits. [naar artikel]
Voor motorrijders blijft het licht op rood op het kruispunt van de Parklaan, Oude Dijk en Kwakkelstraat in Turnhout. Het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer paste twee weken geleden de verkeerslichtenregeling op het kruispunt aan. Dat werd grotendeels conflictvrij gemaakt en er kwamen drukknoppen voor fietsers en voetgangers die willen oversteken. [naar artikel]
Het kruispunt aan de Lange Leemstraat waar dinsdagochtend twee zusjes van 1,5 en 9 stierven, was enkele maanden geleden nog conflictvrij ingericht. Maar die beslissing werd onlangs teruggedraaid. Volgens het kabinet van Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) op vraag van het ziekenhuis in de buurt, maar het Sint-Vincentiusziekenhuis ontkent dat. Oppositiepartijen Groen en PVDA vinden dat niet kunnen en eisen het ontslag van de schepen. Kennis geeft zelf uitleg om 15.30u over de lichtregeling op het kruispunt. Volg het hier live. [naar artikel]
Fietsers die vanuit de Kerkstraat richting Turnhoutsebaan willen rijden, zullen binnenkort groen licht krijgen zonder in conflict te komen met auto’s die naar rechts afslaan. De aanpassing aan de verkeerslichten zal een van de volgende dagen gebeuren. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters wil dit jaar 125 kruispunten op de Vlaamse gewestwegen conflictvrij maken. In juni stond de teller op 62. Daarmee wil de Open Vld-minister niet alleen uitvoering geven aan een actieplan uit 2016, maar het is ook haar ambitie om in de toekomst “alle kruispunten maximaal conflictvrij te maken”. [naar artikel]
De werkgroep Bezorgde Ouders wil dat de Vlaamse regering zoveel mogelijk kruispunten in Vlaanderen conflictvrij maakt. Op zulke kruispunten krijgen alle weggebruikers genoeg tijd om veilig over te steken. Na enkele dodelijke ongevallen met fietsers in Antwerpen klinkt de vraag van de werkgroep steeds luider. Daarom is nu ook een petitie opgestart. [naar artikel]
Michael Freilich (N-VA) was een van de eerste politici die pleitte voor het conflictvrij maken van het kruispunt aan de Lange Leemstraat, waar dinsdag twee meisjes omkwamen. Na de persconferentie van Antwerps Schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) op woensdag blijft hij echter voorzichtig. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft in Willebroek een nieuw instrument voorgesteld om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen: de mobiele trajectcontrole. Het systeem wordt voor het eerst getest op de A12 richting Antwerpen, tussen Londerzeel en Willebroek. [naar artikel]
Het Agentschap Wegen en Verkeer zal het kruispunt van de Kempische Steenweg (N74) met de Paalsteenstraat en de Banneuxstraat dit voorjaar aanpakken. Hierdoor verhoogt de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers aan het kruispunt. Tegelijk wordt de doorstroming op de drukke gewestweg bewaakt. De eerste voorbereidende nutswerken in de bermen starten maandag 25 februari. [naar artikel]
Dinsdag stierven twee zusjes nadat een vrachtwagen hen had aangereden op een Antwerps kruispunt. De plek was enige tijd conflictvrij, maar die beslissing werd onlangs teruggedraaid. Bij ouders van verongelukte kinderen roept het verhaal pijnlijke herinneringen op: ‘Het verdriet om een dood kind slijt nooit.’ [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.